Jan-Öjvind Swahn - Mannen med de dubbla glasögonen...

Redan som barn stiftade jag genom TV:n bekantskap med Jan-Öjvind Swahn. Detta p.g.a. hans programledarskap i det populära Fråga Lund, som hade sin premiär 1962. I panelen satt en mängd färgrika professorer och docenter. Jag minns Sten von Friesen, Gerhard Bendz, Jörgen Weibull och David Ingvar (den sistnämnde bror till den då kända Cilla Ingvar). Programledaren själv, Jan-Öjvind Swahn, folkloristen och docenten i etnologi vid Lunds universitetet, samt författare av en mängd faktalitteratur, gav också TV-publiken därhemma svar på de mest skilda saker.

Jan-Öjvind Swahn medverkade också i ett av televisionens mest utskällda program, "Skäggen". Tillsammans med de övriga skäggiga herrarna, Beppe Wolgers, Lasse O´Månsson, Edvard Matz, Åke Söderqvist och Yngve Gamlin fick docent Swahn klä skott för en arg allmänhet. I det då rätt så puritanska Sverige blev det bara för mycket när det rapades i TV:n. Det ansågs som dålig underhållning. Märk väl att detta var några år före den riktigt stora skandalen med Per Oscarssons "nakenchock" i direktsänd Hylands hörna 1966. Ser man programmen idag, är det med ett lätt leende på läpparna.

Jan-Öjvind Swahn har även blivit smått känd inte endast för sitt enorma kunnande. Ånej, han har också blivit ihågkommen för sina minst sagt konstiga glasögon. Första gången min far såg dem, blev han så pass nyfiken, att han själv skulle velat ha ett par. Det gick så långt att när han besökte optikern i Piteå, så frågade han om det skulle gå få beställa ett liknande par. Nja, sa optikern, herr Swahns glasögon är en form av specialarbete. Inte något som finns i affären.

Pappa fick vackert gå hem med ett par klassiska glasögon med focus. Inga Jan-Öjvind-Swahn-glasögon alltså. Jag tror att min fars syfte endast var att skoja med optikern, inget allvarligt menat i den bemärkelsen. Han hade ett stort skämtlynne min farsa, som tog sig uttryck i en del practical jokes. Några av skämten lever kvar än i denna dag i mitt minne. Mer om det någon annan gång. 


Jan-Öjvind Swahn f. 1925 har gjort mycket i sina dagar. Bl. a.
författat en stor mängd av böcker. Den senaste "Potatisboken" kom
2011.

---------------------------------------------------------------------------
Foto: CHRISTOPHER KULLENBERG ROTHVALL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0