Måndag den 31 oktober 2011

När jag nångång under den kommande "vinterfasan" (min benämning på den kalla årstid som väntar) slår mig ner i soffan, darrande av köld efter en promenad bland vita snödrivor i den norrbottniska arktiska kvällen, skall jag minnas den underbara sommar och höst som vi haft. Ett strålande exempel är den här dagen som vi just nu finns mitt i. 12 grader varmt, solen ler från sin himmel och det är så skönt för en frusen stackare som mig att få ta del av en liten uns av värme som den där gula "bollen" på himlafästet bjuder mig på. Jag gick ut på min sedvanliga promenad, gick på den vanliga rundan och kände mig så tacksam över det fina vädret. (Ni hör ju att jag håller på att bli gammal, mycket väderprat). Nåja, jag känner mig inte så värst  gammal egentligen, i sinnet kan jag ibland vara på samma lekfulla nivå som Norah och Max.

På min väg så mötte jag många andra som liksom mig tog chansen att få njuta av de sista resterna av en förlupen sommar och höst. Förresten, ni skulle bara veta så artiga många av dessa hortlaxbor är. De hälsar mig alla med ett glatt leende, många är totalt okända för mig, men de bjuder litegrann på sig själv genom sina hälsningar. Glada positiva människor gör mig också glad.

TV-kanalen Sjuan har återigen hört av sig. Man ville veta lite mera om de överläkare som jobbat på Furunäsets sjukhus. I det fallet har jag ingen större koll, sa jag. Jag kommer ihåg några stycken, men inte så att jag kan med bestämdhet propsa på en fullödig dokumentation i ämnet. Per Winqvist hette den allra första läkaren, om honom har jag skrivit i tidningen en gång. Det handlade om en ung mor som 1901 mördade sina fyra små barn, och sedan åkte in på mentalsjukhuset. I de papper jag hittade, hade nämnde dr. Winqvist satt sin signatur.

Som ni ser så bär Furunäsets sjukhus på en mycket spännande historia. Synd att inte Joel Berglund är i livet, han om någon visste det mesta om vad som hänt alltsedan Furunäsets tillblivelse, fram till modern tid. Jag hänvisade henne att försöka ta del i den enorma klippsamling som Joel Berglund lämnat efter sig. Jag har själv haft den stora äran att läsa igenom alla hans urklippsböcker vid ett tillfälle. Det är en sann kulturhistorisk gärning som den förre socioterapeuten Berglund åstadkommit.


Trots att almanackan visar den 31 oktober, så fortsätter det milda
höstvädret. I fjärran syns spiran på Hortlax kyrka. Man håller f n v på
med att restaurera innandömet, så alla kyrkliga sammankomster är
för tillfället flyttade till Skogskapellet vid kyrkogården.
-------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0