NILS POPPE: "Min syster och jag"


Berit Carlberg och Nils Poppe i succépjäsen "Min syster och jag".





Mitt i vintern får vi känna en fläkt av sommaren i Nils Poppes sång-
lustspel "Min syster och jag" inspelad förra sommaren på utomhus-
scenen Fredriksdal i Helsingborg.


¤ Dags för en av årets populäraste teaterhändelser i TV: för 14:e gången Nils Poppe på utomhusscenen Fredriksdal i Helsingborg. Trettondagsafton sänds sommarens succépjäs "Min syster och jag".

Poppe själv jobbar nu med 1990 års sommarföreställning. "Två man om en änka" är titeln och änkan är givetvis Berit Carlberg, alltid Poppes primadonna. (Hennes stora genombrott var förresten som "Glada änkan" en gång på Oscars i Stockholm mot Jarl Kulle.)

SOMMAREN FULLBOKAD
Sommarens föreställningar är redan fullbokade. 62.000 personer har beställt biljetter. De mer förutseende har beordrat biljetter för sommaren 1991 och 1992, 6.000 respektive 3.000 biljetter är beställda. Nils Poppe är både glad och stolt när han berättar om detta. Men än mer glad och stolt är han över den utmärkelse han fick av Svenska Akademien strax före jul - dess teaterpris på 30.000 kronor.
    - Det är fantastiskt, säger han, till en gycklare som jag.
Poppe var krasslig ett tag före jul.
    - Bara en vanlig maginfluensa.
Nu är han lika pigg som alltid. Både andligt och kroppsligt:
    - Jag tror att kroppen mår så bra därför att jag som ung först sysslade med akrobatik och sedan med dans. Det är klart att jag glömmer saker och ting då och då. Jag har alltid haft svårt för namn, annars är det inga problem.

HELSINGBORG TILL HÖSTEN
Poppe har inte bara sin kära Fredriksdalsteater att tänka på. Till hösten ska han också spela på Helsingborgs stadsteater. Det är många, många år sedan han stod på en vanlig teaterscen. Pjäsen heter "Fantastiska pappa" pch bygger på "Herr Perrichons resa" av Eugene Labiche. Många svenskar minns nog den som lärobok i franska. Pjäsens musik blir av Jacques Offenbach.
    - Det är fantastiskt, de båda levde samtidigt i Paris med arbetade aldrig tillsammans.

Den bristen har nu Poppe avhjälpt, han har arbetat ihop deras verk. Biljettbeställningarna strömmar in till teatern, som än så länge bara tar emot skriftliga.
    - När biljetterna släpps i oktober blir det kö genom hela Helsingborg, säger teaterns informatör Louise Lundström.
När kommer då Nils Poppes memoarer?
    - Jag vet inte om det blir några. Jag får aldrig ändan ur vagnen. Jag har ju en fördel - de flesta jag skriver om är döda, så de kan inte protestera. Annars får jag citera min vän Gösta Gustaf-Janson. Efter första delen av sina memoarer gjorde han stopp. När jag frågade honom om del nummer två sa han: Hon lever fortfarande..."

-----------------------------------------------------------------
TV-EXPRESSEN ¤ Den 3 januari 1990.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0