Sikfors, byn som väcker minnen till liv...

En gång utropades den lilla byn Sikfors vid Piteälven, som en av Norrlands största och kanske mest kända nöjesarrangörer. Ute på Udden samlades människor varje midsommarhelg, både under 50- och 60-talet. På den stora dansbanan med tillhörande scen, uppträdde allt vad vårt land hade i toppartister. Alice Babs, Lill-Babs, Siw Malmkvist, Svenne & Lotta, Sylvia Wrethammar, Jan Malmsjö och många många fler. Nångång i 70-talets början, förändrades så nöjesutbudet. Istället för påkostade artister och orkestrar, bjöd man inom Sikfors SK på ett mer familjärt program, där bingon kom att bli den centrala punkten.

Idag fick jag en ingivelse att styra "den blå faran" med hustrun som resesällskap, mot Sikfors. Jag har själv spelat en hel del i det Folkets Hus som finns i byn, alldeles bredvid vägen som går genom byn. Här har jag spelat upp till dans med John Harrys, Lasses, Rolf Åhmans och Opus. Men det tillhör de s.k. fornstora dagarna, under den tid när den gamla Folkan fortfarande fanns kvar. Natten mot onsdagen den 18 maj 1977 brann den förra Folkan ned. Detta var andra gången som hemsökte byns samlingslokal. Den 15 juni 1952 lades den förra lokalen i aska, men genom idogt arbete och stor beslutsamhet bland Sikforsborna, stod ett nytt Folkets Hus klart för invigning 1954.

Det första man möts av när man kommer på vägen in mot byn, är sågverksföretaget Stenvalls Trä AB. Företaget utgör ett dominerande inslag i bebyggelsen med sin fabrik och sina långtradare som pendlar vägen fram med sin dyrbara last av norrländska stockar. Ett besök gjordes även ute på udden. På samma plats där dansbanan en gång låg, har det idag vuxit upp en fritidsby, som vid vårt besök var ganska så tomt av naturliga skäl. Vid Piteälvens vatten står på somrarna exklusiva husvagnar och campingbussar. På området finns även ett antal stugor som den hugade turisten kan hyra en natt eller två. Den helhetsbild jag får av Sikfors, är en charmig och fridfull liten by, som jag gärna varmt rekommenderar till andra att besöka. 


Sikfors, en gång alla midsommarfirandes eget Mecka. På Udden upp-
trädde landets största artister och orkestrar. Idag en idyll med drygt
200 innevånare.


Från genomfartsvägen kan man än i dag blicka ner mot den en gång
så berömda Udden.


På andra sidan av vägen ses byns Folkets Hus. Det förra lades i aska
i en explosionsartad brand, natten mot onsdagen den 18 maj 1977.


Sikfors Folkets Hus som det en gång såg ut innan den förrädiska
branden 1977.


Alla ting har ju som bekant två sidor, så också Sikfors Folkets Hus.
Bilden visar entréndelen.


Genom åren har jag som tidigare nämnt, spelat på Folkans scen. 1973 spelade jag här med John Harrys från Älvsbyn. Juldagen samma år satt jag bakom mina trummor i en orkester som hette Lasses från Piteå. Rolf Åhmans orkester spelade här 1980 m. fl.


Harry Berglund (1928-1993) bildade sin första orkester i början av 1950-
talet. 1973 spelade jag med honom, bl. a. i Sikfors FH. Harry, eller John
Harry, som han var mest känd som, var född i Borgfors, Sikfors men
bosatte sig så småningom i Nybyn, Älvsbyn.


Lördagen den 13 oktober 1973 förkunnade denna annons om GDV-
dans i Sikfors. Förutom kapellmästaren och dragspelaren Harry, fanns
även de två gubbarna som syns på den andra bilden - därnere...


...fr. v. Roger Lindqvist och Jan-Olof Höglund. Även gitarristen Leif
Grahn var med den aktuella kvällen.


Juldagen 1973 vikarierade jag i pitebandet Lasses. Jag blev sjuk när
jag kom hem sent på natten, vilket visade sig vara - vattkoppor.


Stig Wikström spelade dragspel...


...medan brorsan Lars-Erik Wikström sjöng och
spelade gitarr. En tredje broder fanns med den
här aftonen. Roland Wikström var inlånad som
basist. Längst bak satt jag vid trummorna...


En oktoberkväll 1980, fanns de fem gubbarna i Rolf Åhmans på Folkans
scen.


1997 syntes dansbandet Opus från Piteå på estraden.


1998-99 spelade jag med Kjell Anderssons orkester i Sikfors. Sedan
dess har jag lyst med min frånvaro. Men man vet ju aldrig...?


Där dansbanan och estraden en gång låg, finns idag en fritidsby med
restaurang och konferenslokaler.


Udden ligger vackert belägen vid piteälvens vatten.

---------------------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0