Tallheden - Altersbruk

Vädret är det bästa tänkbara, trots att vi idag skriver måndag den 3 oktober. Tillsammans åker vi ut - jag och Bettan - i riktning mot Norrfjärden. På E 4:an råder ett vägarbete vilket gör att vi lotsas in på en tillfällig förbifart, via Bertnäs. När vi återigen tittar ut på "riksvägen" så kör vi bara över till andra sidan, på vägen mot Holmträsk. Jag sitter och njuter av de färggranna skogarna, som vi susar förbi. Och på något sätt så kan man väl likna denna färgkaskad med en jättelik palett som konstnären använder sig av på sin vita duk. Det är en vacker bygd vi har omkring oss. Jag skulle aldrig byta bort den - förutom möjligtvis Provence - så som ni ser har jag höga tankar om mina rötters hemvist. Till skillnad från Hollywoodfrun Åsa Westerlund som i sin nyutkomna bok sågar sin hembygd vid fotknölarna. Men "Botox-Åsa" lämnar vi i den tillgjorda och mycket ohälsosamma värld därborta i USA, där hon hör hemma. Nu åter till något mycket mycket attraktivare: de gröna milsvida ängarna, de betande hästarna och de berg som sträcker sig så stolta upp mot oktoberhimlen.

Som alltid så åkte kameran med. Därför kommer här lite bilder:


En gul skylt hälsar besökarna välkomna. En avtagsväg leder oss till
den gamla, numera nedlagda, danslogen Tallheden.


Himlen lyser underbart vackert blå när vi anländer. Och varför det
heter Tallheden, ja, det avslöjas ganska snabbt när man bevistar om-
rådet. Tallskog, tallskog och åter tallskog...


På vägen in mot logen tänker jag tillbaka och minns. Det var precis
här som vi backade in orkesterbussen när vi skulle packa ur våra
instrument.


Sista spelningen för min del var sommaren 1983 med Kjell-Bertils.
Alltså 28 år sedan. Samma sommar åkte jag och trumkompisen Inge-
mar hit till logen, medan våra respektive satt hemma. Thor-Görans
stod på scenen, och jag minns att dom spelade "Främling". Varför just
den låten fanns på deras repertoar, är lätt gissat. Carola hade ju sitt
genombrott i Melodifestivalen samma vår med samma låt.


Danslogen byggdes 1966 av två driftiga bröder, Tage och Ola Norberg
Altersbruk. Bröderna Norberg hade flyttat en gammal norrbottens-
loge som under deras varsamma händer förvandlades till en modern
danslokal. Logen var enormt poppis under 1970-talet, och en bit in på
1980-talet. Tage Norberg avled hastigt, om jag minns rätt, och Håkan
Wiklund, arrangör av Forum i Luleå samt Spiltan i Boden tog över nån
säsong.


Rolf Åhmans spelade här många gånger. Den här annonsen härrör
från juli 1975.


Kjell-Bertils spelade jag med sommaren 1983 i logen.


Dörren där vi tog in instrumenten.


En bild på logen i Tallheden infört i Piteå-Tidningen den 8 juni 1966.


En bild från ungefär samma vinkel - idag 2011.


Dörren som brukade öppnas när logen var fullsatt, och vi däruppe på
estraden svettades som hade vi avverkat ett maratonlopp.


Den röda stugan som användes som omklädningsrum. Här stod vi i
våra fantasikläder, med yviga kragsnibbar, färgsprakande scenkosty-
mer och hockeyfrillor innan det var dags att träda in på dansgolvet
och orkesterestraden. Sen så väntade fyra timmars jobb; 21.00-01.00.


Skyltarna finns kvar...


...av det som en gång var...


På den en gång så fullproppade parkeringen står i dag endast detta
schangtila vrålåk; "Den blå faran" från Övremarken.


Skoter av modell Ä. Kanske en dansgäst som helt enkelt glömde den
kvar?


Det är inte alla som kommer till en dans med grävmaskin. Den här
saken kanske också glömdes bort efter danskvällens slut. Eller tänk
om man under sista dansen, viskade dessa ömma och romantiska ord
i den vackra damens öra: "Hörru, hänger du med mej hem i min gräv-
maskin? Du kan få åka i skopan!". En sådan raggningsreplik har nog
ingen kastat ur sig? Även om jag sett både det ena och det andra, så
har mig veterligen ingen kommit med egen grävare på dans...

-----------------------------------------------------------------
Bloggens utsände i Altersbruk fotografen ROGER LINDQVIST tog dessa bilder.
Bloggens utsände i Altersbruk reportern ROGER LINDQVIST skrev ner detta.
Bloggens utsände i Altersbruk filosofen ROGER LINDQVIST filosoferade ihop detta.

/Ansvarig utgivare och tillika redaktör samt VD: R. Lindqvist, Övremarken, Hortlax, Piteå, Sverige, Världen.

PS. Våra andra redaktioner i världen ligger på följande ställen: New York, Paris, London, Aten, Hongkong, Islamabad, Oslo samt Holmträsk.

Mvh F.D.F.O.B. (För Det Fria Ordets Bevarande)

R. Lindqvist (återigen).

SLUT - THE END - FIN - AJÖ -







Kommentarer
Postat av: Ilone

Hej!

Fint reportage om gamla danslogen Tallheden. Ola N är en god vän och anhörig till min kusin, Ola är säkert intresserad av att läsa det här därför ska jag skicka länken till honom.

Får jag ta mig friheten att ge dig ett litet tips till bloggen? Jag har märkt att det är mycket svårt att söka efter något speciellt blogginlägg eftersom du har allt under samma kategori; Allmänt. Synd tycker jag. Mitt tips är att du delar upp i olika kategorier ex: Musik, Dansband, Gamla P-T nyheter, osv.

Ha det gott i det vackra höstvädret!

2011-10-03 @ 18:25:50
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Hej Ilone!

Bra att du tipsar mig. Tar det till mig. Tack!

Mvh Roger.



2011-10-03 @ 21:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0