En sommar att minnas

Mörkret har tagit sitt kommando. Dagarna blir allt kortare, och de varma sommarvindarna har ändrat karaktär. Vinterjackan har tagits fram, och snart väntar även de sköna varma långkalsongerna som förhoppningsvis skall stänga ut den kalla vindens egen årstid. Naturen som bara för ett tag sedan stod i full blomning, blir alltmer karg och ogästvänlig. Men inom oss gror hoppet om nya vårar och nya somrar, då vi åter får känna den frihet som dessa årstider bjuder på. Nyss stod blomsterrabatterna i granna och sprakande färger. Samma rabatter ligger nu nedvissnade bruna och döda efter att ha skänkt oss sådan förunderlig glädnad och glöd.


Det är varmt, det är sommar det är en underbart solig dag. Hemma
hos Norah har en trägen och mycket envis och arbetssam spindel vävt
sina fångsttrådar. Så sitter han och väntar, väntar och väntar. Och i
sitt minimala spindelhuvud kanske han undrar på vad det blir till middag.
Kanske en fluga, en mygga eller en älg...?


Titta farfar, ett blåbär! Norah och jag gick i skogen, vi spanade efter
de blåa bär som förra sommaren gav vår skog en slags blå ton. I år
så lyste de med sin frånvaro. På bilden visar Norah det enda blåa bär
som fanns.


På vägen till Rosfors passerar vi ett ställe som vore det taget ur ett vy-
kort. Jag stannar bilen, tar fram kameran och när jag står där rusar
"sommar-kossorna" fram i bild. Under en bråkdels sekund fryser jag
tiden. 


En dag bestämde sig Max för att utforska farmor och farfars potatis-
land. I strumplästen. "Men Max du har inga skor, vänta!" skrek farmor.
Men då var det redan försent. Max brydde sig inte alls om några skor.
Han var just då i färd med att titta närmare på de knölar som farfar 
satt.


Och som ni själva kan se så gick Max verkligen in för sitt arbete på
potatisodlingen.


Det är midsommarafton. Mitt i det gröna gräset står hon. Norah!
Hela sommaren ligger just i denna stund framför oss. Jag njuter i
fulla drag. Samma dag kommer en man som heter Bosse. Hans fru är
Bettan, mer känd som "Bettan i hatten" som underhåller runt om i vår
bygd. Bosse återlämnar en skiva som jag lånat till Bettan nån dag tidigare.
Vi börjar samtala, ett mycket intressant samtal. Och vi blir stående en
bra stund jag och Bosse. När han åker tänker jag att världen är full av
intressanta personer. Bosse är en av dem. 


--------------------------------------------------------------------------
Sommarfotograf: ROGER LINDQVIST.


Kommentarer
Postat av: Jennie och Norah

Grattis Roger på födelsedagen!

2011-09-26 @ 20:14:25
URL: http://jennieohlund.blogg.se/
Postat av: Roger

Tack och åter tack!



2011-09-26 @ 21:12:23
Postat av: Anonym

Jag blev väldigt betagen av kortet från Rosfors, tänk om man kunde bo så fint.

Vilka underbara kort på barnbarnen, de är så fina!

Må så gott / Åsa

2011-09-27 @ 17:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0