Ett besök på Karlberg

Strosa - är kanske rätt benämning i stället för promenad? En promenad är mer målinriktad, medan "strosningen" innebär en slags "filosofisk" vandring utan direkta mål...har jag fel? I alla fall så har jag idag strosat omkring på Patron Hedqvists domäner, Karlberg. C. A. Hedqvist (1830-1922) var Brukspatron men kallades kort och gott för Patron. Han var en av vårt lands mest förmögna, och en herre med både pondus och kreativ förmåga att få saker och ting gjorda. Ute på Karlberg spelas friluftsteater varje sommar. Denna sommar har farsen "Spökhotellet" visats för en nöjd publik. I den vackra avspända miljön finns också strövstigar och lämningar efter Patron Hedqvists verk. Bl. a. finns här en konstgjorcd damm, som ingen egentligen vet varför den en gång anlades. Ja, jag blev så "Patron-fixerad" så jag åkte ut på kyrkogården i Öjebyn och letade upp hans grav. Jag har gått där tidigare, även om det nu är ganska länge sedan. Bredvid Patron ligger också en av hans söner, Disponent Johan Emil Hedqvist (1867-1923) som avled året efter sin far. C. A. Hedqvist hade ytterligare en son, Carl-Arvid Hedqvist (1865-1933). Men det var Emil som skulle föra fadersarvet vidare. Enligt uppgift så var han den mest lämplige, om man nu kan kalla det så.

På kyrkogården hittade jag (äntligen) Kronojägare Ludvig Englunds familjegrav. Ludvig var kusin till min farfar Amandus, och blev för mig så intressant att jag skrev en historia om honom som publicerades i Piteå-Tidningen i två avsnitt. Ludvigs barnbarn, Sven-Eric Englund ringde mig efter att artikeln varit inne, och tackade för att jag uppmärksammat hans farfar. Tycker det är roligt att plocka fram berättelser ur levande livet för att på så sätt ge information om diverse händelser och människor. Att berätta om en speciell person ger honom på nåt sätt "liv på nytt" och fortsätter på så sätt att leva ett tag till i folks medvetande.


Friluftsteatern på Karlberg utanför Öjebyn.


Denna sommar gavs "Spökhotellet". I ensemblen återfinns en del
kända ansikten från Pite Revyn.


Scenen för "spektaklet".


Åskådarplatserna, med risk för allvarlig "träsmak".


På sitt Karlberg anlade Patron Hedqvist denna konstgjorda damm.
Något av ett mysterium, eftersom ingen direkt vet syftet med den.


När man passerat Öjebyn och kör den gamla E 4:an mot Luleå så
ses Karlbergsområdet på vänster sida. Allt det kameran visar, var en
gång Patron Hedqvists mark. Och detta var bara en liten del av hans
enorma egendom.


Carl-Anton Hedqvist avled den 22 december 1922 i en ålder av 92 år.
Patrons änka, Selma Hedqvist, dog året därpå den 25 januari 1924.
Sonen Arvid gick bort 1933.


Sonen Emil Hedqvist dog vid 56 årsålder den 14 november 1923.
Emil hade fem barn: Birger, Sven, Kerstin, Sixten och Tage.
Brodern Arvid hade även han fem avkommor: Sonja, Carl, Conrad,
Thyra och Ebbe.


Carl-Anton Hedqvist (1830-1922).


Disponent Emil Hedqvist (1867-1923).


På samma kyrkogård bara ett stenkast från C. A. Hedqvists grav
ligger Ludvig Englund med delar av sin familj. Ludvig hette urspungligen
Lindqvist men bytte först till Svärd (han var indelt soldat nåt år) för att
senare ta sig släktnamnet Englund. Ludvig var kronojägare och bodde i
Fagerheden. Han var kusin med min farfar Amandus Lindqvist. Inför
artikeln som jag skrev, intervjuade jag Ludvigs efterlevande dotter Greta.
I somras fick jag besök av Ludvig och hans systers ättlingar från Stockholm.

-----------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER LINDQVIST.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0