Farsan...managern!

Min far tyckte om att ha det snyggt och prydligt omkring sig. Så även med sina privata papper. Han brukade sitta under lampans sken vid köksbordet, med penna, papper och de räkningar vi skulle betala. När jag började spela var det inte enbart det musikaliska som jag pysslade på med. Det fanns även en del "göra-saker-runt-omkring". Detta gällde alla papper som då och då ramlade ner i brevlådan. Speciellt i deklarationstider var det saker som måste göras. Turen var att vi hade världens bästa man till detta: Helge Öberg i Bredsel. Han skötte mina deklarationer klanderfritt från 1974 fram till 1984-85.

Men innan allt var klart för att skickas, så gjorde min farsa (nästan) allt förarbete. Jag var ung, jag ville spela, inte sitta med en massa tråkiga papper. Så man kan väl säga att pappa var min manager. Jag har sparat en del saker från åren som musiker när vi åkte runt med vår stora turnébuss för att spela. Det finns i samlingarna kuvert och andra saker, där min pappa skrivit med sin speciella handstil. Här kommer lite smakprov på hur det en gång kunde se ut:


I det Lindqvistiska pappersarkivet var det ordning och reda - om
pappa managern fick bestämma. Och det fick han så gärna! Min fars
handstil finns på det här kuvertet. Dess innehåll var detta...


Jag tillhörde Musikerförbundets avdelning 53. Och varje månad kom
ett sådan här avi. Denna är från året 1975. Då spelade jag med
Rolf
Åhmans.


På baksidan hade han prydligt och snyggt satt fast kvittot. Det här
var en tid då vårt postkontor ännu fanns kvar i Hortlax. Också långt
före datorns intåg, där man i dag kan göra sina inbetalningar. Den här
räkningen betalades den 3 maj 1975.


Uppdelade i olika kuvert, låg dom där, alla nödvändiga kvitton och
papper - ditsatta av managern - farsan! Noggrant påskrivna.


Kontrolluppgifter från 1978. Pappas verk. På kuvertet står "Öjeby
Idrottsförening". Det här var också under Rolf Åhmans eran. Vi brukade
varje vår spela i Öjebyns sporthall på Björklunda.


En lista som jag gjorde inför en deklaration i slutet av 70-talet. Det
var viktigt att få med alla de inköpta grejerna - varför nu det då?
Jo, det var avdragsgillt.


Snoddas hade på sin tid Torsten Adenby som manager - jag hade en
som var ännu bättre: FARSAN!

---------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0