Norah, Max och den rosa cykelhjälmen

Norah har en rosa cykelhjälm, och en cykel som hon gillar skarpt. I bland kommer hon cyklande till sin farmor och farfar, naturligtvis med hjälmen på sitt huvud. Max som alltmer blivit djupt intresserad av fordon av alla de slag, upptäckte Norahs cykel med hjälm när han var hit häromdagen. Medan Norah (som vid tillfället hade mycket spring i benen) sprang runt på farmor och farfars gröna gräsmatta, gjorde Max ett försök att äntra cykeln. Naturligtvis ville han även prova kusinens rosa hjälm. Norah hejdade sig i springandet när hon upptäckte att hennes älskade rosa cykelhjälm satt på kusin Max´blonda huvud. Som en liten skolfröken gick hon fram till honom och försökte förklara lämpligheten att INTE använda hjälmen.

Medan Norah på ett seriöst sätt berättade, tog Max ett krampaktigt tag i cykelstyret (med hjälmen på huvudet) och brummade på, precis som en riktig moppe låter. Detta föranledde Norah att höja rösten en aning:
    - Max! De´där är ju min hjälm. Den får du inte ha...förstår du!
Ingenting hjälpte. Max brummade ännu högre, och låtasades troligen att han var mitt uppe i ett tufft race.

Det var då som Norah såg sig tvungen att lyfta av hjälmen från Max´huvud. Racerföraren Max tog detta med stor fattning. Han höjde bara brummandet till en betydligt högre nivå. Norah i sin tur, gick in i hallen, och med lite pust stånk och stön, så hade hon baxat upp sin lilla rosa sak på en hylla. Där ligger den säkert, tänkte hon, medan kusinen hördes brumma på i 180 km/tim. Fast utan skyddshjälm! Men tänk er, hur skulle det ha sett ut om tävlingsföraren Max Hedman, i ett av sina första lopp hade haft en rosa hjälm på sitt huvud? Tur var ju då att Norah räddade honom från en pinsam situation.


En dag när Max var ovanligt sugen på att åka "låtsasmoppe" lånade han
kusinen Norahs cykel. Eftersom Max är en ordentlig liten grabb, så
passade han även på att låna Norahs rosa hjälm...
 


Norah, som hade mycket spring i sina ben, hejdade sig en aning,
när hon såg sin välbekanta hjälm på Max huvud.
    - Max! De där är faktiskt min hjälm. Du kan inte ha den, förstår du...


    - Jag tar den. Du kan INTE ha min fina hjälm serru...


    - Du får sitta på min cykel, men nu lägger jag undan hjälmen...


    - Brukar ALLA tjejer vara så här, farfar?


Och medan Max satt därute, baxade Norah under pust, stånk och lite
stön upp sin hjälm i hyllan.


Och där låg den...Norahs rosa hjälm.


    - Man måste hålla killarna i herrans tukt och förmaning. Förresten,
farfar har DU nånsin lånat farmors cykelhjälm, jag har i alla fall aldrig
sett dig i nån rosa sak på ditt huvud. Men farfar...vet du va...du har ju
jämt den där svarta kepsen på dig, heller hur?
När jag försöker förklara att varken farmor eller farfar har någon hjälm
så funderar hon. Jo, farfar, måste inte alla ha en sån...? Joo, de´är ju
klart...


    - Va´konstigt, hjälmen bara försvann. Men du farfar, tror du jag
kan fortsätta mitt mopperace? Det går ganska fort, nu när jag ingen
hjälm har kan de´ju bli farligt?


    - Näää, nu måste jag köra igen. Jag har flera varv kvar tills jag är
i mål, undan farfar, nu kör jag!


    - Brummmmmm...oj va´de´går fort. Nu ligger jag i täten...ojsan,
en katt sprang över vägen, nära att jag körde på den...Brummmm...


    - Pust! Äntligen i mål! Farfar jag vann loppet...


    - Så kör en riktig mästare! Du farfar, aproå den där hjälmen...
den hade tjejfärger eller hur? Va´tur att Norah tog den och satte den
på hyllan. För vad skulle mina fans ha sagt när jag kommit i mål -
jag en tuffing på moppe - om de sett den där rosa saken på kalufsen?

----------------------------------------------------------------------
Foto: ROGER "Farfar" LINDQVIST.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0