Ondskan finns därute...

Idag hälsade barnbarnen Norah och Max på. Förutom lite bus ute i gräset, så satt de två tillsammans med oss vid köksbordet. Båda två med varsin nybakad kaka som farmor just hämtat från ugnen. Som förälder, mor- och farföräldrar, vill man dem de allra bästa. En önskan som vi alla har om våra små. En dag när de står redo att gå ut i världen står förhoppningsvis alla de nära och kära runt omkring för att vara till stöd och hjälp när de vid behov behöver oss. För världen där ute är ingen snäll värld. Det vet vi alla genom den rapportering som vi får via media.

Vår värld befolkas tyvärr inte endast av snälla beskedliga individer. Det är alltså många faror som lurar den dagen när de små - som då blivit stora - ska ta sig an hela alltet. Ondskan finns därute i alla tänkbara sorts former. Om detta blir vi ju varse också just i dessa dagar när vi ser vad som händer och sker i Libyen. Muammar Gaddafi, Libyens självutnämnde ledare sedan 42 år har störtats från sin tron. På bilder har vi kunnat se en diktator med bröstet fyllt av så många medaljer att man undrar var när och hur han hunnit med att skaffa sig allt detta järnskrot.

Gaddafi är för mig en symbol på ondska. En förfärlig ondska i den allra värsta tänkbara sort. Gaddafi är långt ifrån ensam. Han har många kollegor i "diktatorsklubben", alla med ondskan inom sig, alltid beredda att lemlästa, tortera och som ett vilt rovdjur förgöra sina fiender. Idi Amin hette en annan av Gaddafis kollegor. Han var också självutnämnd ledare i Uganda på 70-talet. Det sägs att han förvarade sina fienders avhuggna huvuden i sitt kylskåp. Det har bekräftats av några som fanns i hans närhet. Han var en leende blodtörstig despot, som utåt sett  uppförde sig som en clown och fick folk att skratta, hans mörka sida var av den allra värsta sort. Det fanns ingen hejd för hans ondska.

I Hitler utrotningsläger fanns en man vid namn Josef Mengele. Han var doktor, och kom att utföra de mest bestialiska "vetenskapliga" försök på små oskyldiga barn. Vissa hängdes upp i köttkrokar, andra utsattes för amputeringar av lemmar, bara för att se hur de skulle reagera. Han tyckte om att experimentera med tvillingar, jag skall inte gå in på detaljer.

I USA avrättades 1989 seriemördaren Ted Bundy. En charmerande person enligt sina nära vänner, men en sjuk person med svåra psykopatiska drag. En gång hade hans dröm varit att bli jurist, han var också på god väg. Men vägen han valde var ondskans.

John Wayne Gacy uppträdde som clown och underhållare för barn. I det fördolda kidnappade han unga pojkar som han våldtog för att därefter strypa dem. 1978 fanns polisen 30 döda kroppar under hans hus, hos den forne clownen. Han avrättades så småningom med en giftspruta.

Under andra världskriget - som idag den 1 september fyller 72 år - fanns många höga officerare med psykopatiska drag. En av dem var Heinrich Himmler, chef för det fruktade SS. De gärningar som Himmler gjorde sig skyldig till, tar alltför lång tid att räkna upp. Men han platsar också in i de ondskefullas klubb.

Ryssen Andrei Chikatilo mördade 52 personer, som han sedan styckade och åt av. Ondskan i ett nötskal! John Ausonius sköt 11 personer av vilka en avled av sina skador. Han var varken diktator eller clown, han var en "vanlig" svensk medborgare mitt ibland oss. Även där spelade ondskan en viktig roll.

Ondskan finns inte endast i en diktators sinne. Ondska finns inte bara i en totalitär regim. Ondskan kan även finnas här mitt ibland oss, mitt på våra gator och torg. Ondskan måste vi alla hjälpas åt att mota bort, så fort vi känner dess närhet. Det vilar ett ansvar på oss alla som lever på den här jorden. Ondskan kan slå till när vi minst anar det, ondskan slog till här i vår bygd en september dag 2008. Caroline Stenvall mötte ondskan på 58:ans rastplats fem mil söder om Gällivare. Ondskan kom i skepnad av en "vanlig" person. Ondskan tog hennes liv, på det mest avskyvärda sätt. Idag vilar hon på vår kyrkogård i Hortlax. Exemplen är många. Lilla 10-åriga Englas dröm var att bli artist och stå på en scen. Ondskan såg till att detta aldrig blev av. Ondskan kom i form av lastbilschauffören Anders Eklund.


Ted Bundy.


John Wayne Gacy.


Ett ynka stenkast från min mors lägenhet i Bergsviken bodde Marie Larsson. En sen kväll när hon kom hem, väntade hennes f.d. sambo, Glenn Lövgren, ondskan personifierad, på henne. Hans upprepade våldsamma slag mot hennes huvud fick till följd att den 38-åriga trebarnsmamman avled. Ondskan hade skördat ännu ett offer.


Marie Larsson.


Caroline Stenvall.


Den yttersta synden, i mina egna ögon, är när en person bestämmer sig för att kort och gott "avsluta" en annan människas liv p.g.a. av egen vinning. Det mänskliga livet här på jorden inskränker sig kanhända högst till 85-90 år. Det är få förunnade att leva däröver. Med dessa mått mätt, så blir våra respektive liv härnere väldigt dyrbara. Varje dag är ju som bekant en gyllene gåva, det är en ynnest att uppleva livet när det är som allra bäst. När jag fick en cancerdiagnos 2005, så blev livet än mer dyrbarare. Tidigare tog jag rätt så mycket för givet, tänkte för det mesta "att det ordnar sig väl..." Inför fullbordat faktum, med en "trasig" lunga och thoraxläkarens diagnos började jag förstå allvaret. Då plötsligt var varje sekund, minut och dag dyrbarare. Jag ville leva! Jag var nyfiken på vad som väntade bakom nästa hörn, och hemska tanke tänk om jag inte skulle få veta.

Lika dyrbart som jag ansåg att min knappa tid var, lika dyrbar har det också varit för alla de som fallit offer för ondskans banemän. Jag fick behålla mitt liv med den dyra tid som ständigt tickar iväg, medan de andra berövades hela sin framtid. Det är själva ondskans absoluta innersta väsen. Att förstöra, förgöra, tillintetgöra en enskild oskyldig individ eller som i Hitler-Tyskland en kollektiv utrotning av oliktänkande.


Muammar Gaddafi.



John Ausonius.


Ju äldre jag blivit, efter allt som jag tagit del av, så har min avsky vuxit till gigantiska höjder mot allt vad ondska och orättvisa heter. Jag vet att jag inte är ensam om detta. Men varje gång som nyheten om överfall, våldtäkt, mord, pedofili kommer upp på tidningarnas förstasidor, grips jag av en slags sorg. Tyvärr så kommer vi att även i fortsättningen att få läsa mer om ohyggliga saker som händer och sker. Så kom ihåg: Ondskan finns därute...

//Roger Lindqvist.



Anders Eklund.



Heinrich Himmler.

--------------------------------------------------------------------------------
Bilder hämtade från: www.expressen.se / www.skadi.net / www.wikipedia.org /
www.prairieghost.com / www.thisislondon.co.uk / www.visionsmagazineonline.com /



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0