Präst med Hortlaxrötter

ÅTER TILL HEMBYGDEN SOM PRÄSTMAN I PITEÅ
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Komminister HENNING BERGLUND.

 Till komminister i Piteå stadsförsamling från 1 november har domkapitlet utnämnt ende sökanden, kyrkoadjunkt Henning Berglund, Umeå. Han efterträder komminister Olof Hvarfner, som flyttat till Skara. Komminister Berglund är en bygden son. Han är nämligen född i Övremarken inom Hortlax år 1927, prästvigdes 1958 och har sedan 1962 verkat som kyrkoadjunkt i Umeå stadsförsamling. Komministertjänsten i Piteå stadsförsamling har varit ledigförklarad i två omgångar utan att någon annan än Berglund anmält sig som sökande. Domkapitlet fick alltså tillgripa tillsättningsförfarandet.

--------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ September 1966.

PS. Henning bodde tillsammans med sina föräldrar, Gustav och Ida Berglund, samt bröderna Hjalmar och Herbert granne med mina farföräldrar i Övremarken. Min far var barndomskamrat med Henning. Vad som var Henning Berglunds kännetecken, var hans glada lynne och humor. När jag nån gång träffade honom som barn, brukade han alltid kalla mig för John junior. Henning  blev så småningom kyrkoherde i Piteå Stadsförsamling. Henning Berglund avled för något år sedan. Hans bror, Herbert, finns fortfarande kvar i vårt grannskap.

/Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0