Televinkens autograf - ÄNTLIGEN!!!!!

Äntligen! Nu kan jag lugnt dra mig tillbaka. Jag har äntligen fått Televinkens autograf efter alla dessa år. På köpet fick jag också tant Anitas namnteckning. Skämt åsido. LP:n med Televinken och Anita Lindman hittade jag på Kupan i Piteå för nån vecka sedan. På skoj så köpte jag den. Men som barn var jag en trogen TV-tittare när Televinken och Anita visades i rutan. Televinken har faktiskt en relation till Piteå. 1964 när Televinken "föddes" så fick sömmerskan Ingeborg Rudolph f. 1920 i uppdrag att sy Televinkens kläder. Fru Rudolph flyttade så småningom till Piteå och blev VD för Wallsténs fastigheter. Ingeborg Rudolph fick en son (Thomas) med Rudolf Wallstén i Piteå. När Rudolf Wallstén avled 1967 började kampen om den Wallsténska kvarlåtenskapen. Arvstvisten gick ända upp till domstol, och i slutändan spelade fru Rudolph ut sitt triumfkort: direktör Rudolf Wallsténs okände son, Thomas. Ingeborg Rudolph och Rudolf Wallstén hade haft ett förhållande, därav sonen Thomas Rudolph (som senare bytte efternamn till Wallstén).

I Wikipedia står att läsa att Ingeborg Rudolph föddes 1920 i Holmsund "utanför Piteå". Vill bara göra en rättelse: Holmsund ligger förvisso "utanför Piteå" fast cirka drygt 20 mil i sydlig riktning. Holmsund ligger i nämligen i Umeå. Är det månne någon obildad sörlänning som gjort ett försök att leka med geografin måntro? I såfall så har jag rättat till det nu. /Roger.


Visserligen så heter jag inte ÅSA! Men jag har i alla fall Televinken och
Anita Lindmans autografer härhemma. Nu kan jag äntligen dö lycklig...

--------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Vet du att jag har samma skiva med samma autografer skrivna på exakt samma plats på omslaget, fast det står "Björn" istället. Det är dock inte den här "Björn" som avses, eftersom jag hittade skivan på en loppmarknad i Luleå för många år sedan, men likafullt så kan man ju låtsas att det är en personlig dedikation från sina barndomsidoler. Jag skulle tro att skivorna autograferades i en rätt så stor mängd och sedan skrevs bara namnen dit i efterhand. Det ser ut så, nu när jag jämför ditt "Åsa"-exemplar och mitt "Björn"-exemplar.

2011-09-30 @ 09:10:22
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Det kan hända att du har rätt. Mycket troligt faktiskt.

Roger.



2011-09-30 @ 13:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0