Tingsholmsgubben

Då är det alltså sant det som jag hört berättas. Att nere på Tingsholmens udde finns en gubbe som dyker upp när man minst anar det. Först trodde jag det var enbart en skröna, nu vet jag bättre. Jag har nämligen träffat honom! Det sägs även att så fort han ser en kamera, ställer han sig i vägen för att låta sig fotograferas. En riktig linslus med andra ord. Bildbevis finns, så om ni bara väntar en stund så kommer han strax in i era datorer. Han är definitivt inte alls farlig, snarare gav han sken att vara en rätt så trevlig gubbe. Säkerligen både snäll och rar mot gamla damer, små barn, katter och hundar.


En dag åkte jag ner till Holmen. Jag tycker om den fridfulla känslan
som platsen skänker mig.


På bryggan kan man ligga och drömma sig bort, medan ljudet av
skvalpande vatten slår mot båtens för.


Båtar så långt ögat kan nå. Men Tingsholmsgubben har jag inte sett
skymten av än.


Men vänta nu...kan detta vara ett spår av Tingsholmsgubben? Vad
jag hört så bär han svart keps...


Medan jag tar bilder och letar efter Tingsholmsgubben, sitter min
mycket tålmodiga hustru i bilen och väntar.


Kanske att Tingsholmsgubben ligger i den där båten...?


Nere på udden fångar jag den här bilden...men bakom min rygg så
hörs okända ljud, det kan väl inte...


...mmmm, det var väl det jag trodde. Tingsholmsgubben i egen hög
person. Det sägs att han bara brukar vara synlig nattetid. Har man
tur så kan man någon gång se honom mitt på ljusa dagen. När jag
inleder ett försök till samtal om det är han som är den omtalade gubb-
en, så nickar han lite lätt på sitt kepsförsedda huvud. Lika fort som han
kom - lika snabbt är han borta, spårlöst...Ja, jag säger då det, somliga
gör vad som helst för att synas på bild. Undrar om jag skall skicka in
bilden till Piteå-Tidningen, det är ju ett riktigt scoop jag gjort...
OBS! Enligt Länsstyrelsen så är Tingsholmsgubben fridlyst. Man får
ABSOLUT ICKE skjuta på honom!!!! Ej eller mata honom!!!!
-------------------------------------------------------------------------------
Tingsholmsgubbefotograf: ROGER LINDQVIST


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0