Busstationen i Piteå / 1987



BRÅK OCH OREDA HAR BLIVIT LUGN OCH RO


Visst är det en helt ny atmosfär som möter resenärerna när de kliver
in i "nya" busstationen i Piteå. Förutom en blomsteraffär inryms nu
också ett kafé.

A-lagarna är borta, bråket är borta, den allmänna oredan är borta. Nu råder lugn och ro. Miljön är helt förändrad. Dämpade diskussioner förs över en kopp kaffe mellan väntande resenärer som på nytt vågar sig in i lokalen. Busstationen i Piteå har fått en rejäl ansiktslyftning!

Det som tidigare var ett tillhåll för så kallade A-lagare och utslagna går inte att känna igen. Inne i Piteå busstation inryms numera en blomsteraffär och ett kafé. Det är tveksamt om det varit så här gemytligt någonsin under de 22 år som busstationen funnits till.
    - Det är Götes förtjänst, skyndar sig Christer Berggren, korvkioskägare i fastigheten, att tillägga och syftar då på Göte Jonsson.

¤ VAKT
Göte Jonsson arbetar numera som vakt och vaktmästare vid busstationen. Arbetsgivare är Piteå kommun. Tidigare var Göte själv hyresgäst i busstationen - då som frisör.
    - När jag hörde att det skulle komma en blomsteraffär och ett fik erbjöd jag kommunen mina lokaler.
    - Jag förklarade samtidigt att jag hade 21 års aggressioner inom mig över hur jävligt det har varit. Jag lovade kommunen att om de anställde mig som vakt så skulle också problemen försvinna, berättar Göte Jonsson.


    - Den nya härliga stämningen här är helt och hållet Götes förtjänst,
intygar Christer Berggren och Helge Haavistonmaa båda hyrsgäster
i busstationen.

¤ HÅLLIT
Göte har hållit tand för tunga. Det intygar både Christer Berggren och Helge Haavistonmaa, som driver en kiosk i busstationen.
    - Det är verkligen roligt att det har blivit ordning här. Den här positiva andan sprider sig i hela huset, säger de.
Samma sak intygar resenärerna Ingvar och Eva Aldrin från Sjulsmark.
    - Inte har det varit så trevligt alla gånger förut, förklarar Eva Aldrin och får medhåll av maken.
    - Nu är det ju jätteroligt att kunna komma in här och ta en kopp kaffe i lugn och ro, säger han.


Resenärerna Ingvar och Eva Aldrin från Sjulsmark är närmast lyriska
över busstationens "ansiktslyftning". - Nu är det ju roligt att komma
in här, säger de samstämmigt.

Frågan blir egentligen bara hur länge ordningen håller i sig. Göte Jonssons "förordnande" sträcker sig bara i sex månader till och med augusti månads utgång.
    - Jo, längre har jag inga löften om. säger han.
    - Personligen tycker jag nog at kommunen har råd att skapa en fast tjänst för det här. De hyror vi betalar för lokalerna borde räcka gott och väl för de kostnaderna, säger Christer Berggren.
Både Berggren och Helge Haavistonmaa befarar att lokalen annars är tillbaka i gamla upptrampade spår.
    - Det kanske håller någon vecka, men utan Göte är busstationen fort sitt gamla vanliga tillhåll för A-lagarna, avslutar Christer Berggren.

--------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Onsdagen den 15 april 1987


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0