Det gamla Piteå

Kyrkan och klockstapeln - foto från 1858/59. Med stor säkerhet det äldsta
fotografiet av kyrkan. Den enda körbara förbindelsen med staden, Kyrkbron, syns
i bakgrunden. Man skymtar kyrkans bogård av sten, nedanför på stranden arbetar
två män på repslagarbanan.
 
Kyrkan med omgivningar - då 1870-talet gick in. 1867 igångsattes en ordnad
trädplantering på kyrkogården. Den utfördes av dåvarande kyrkvaktmästaren Nyman.
 
Piteå stads första fotografiateljé - kvarteret Björken. (Nuv. Esso bensinstation).
Foto från tidigt 1870-tal. (Esso som det såg ut enl. förf. 1957) /Rogers anm.
 
Första båten - 1897.
 
"Prins Carls Warf" - Storfors-Bergsviken. Efter en teckning från 1840-talet.
 
Vy från södra hamnen - en "Oscars"-dag i slutet av 1890-talet.
Tvåvåningshuset ytterst t.v. ägdes och beboddes av stadsläkaren, Th. Björkbom.
(Nu Uddmangatan 1). Det stora huset med utsiktstorn var konsul A. B. Selander
ägare till, nedbrunnet 1926 och det något nedanför försett med lanterniner var det vid
hamnplanen belägna Goodtemplarhuset. (Nu Konsums kontor). Längre t.h. "Kramerska
huset" med balkong. Längst t.h. brandstationen.
 
Piteå skarpskyttekår - framför rådhuset 1864.
 
Sundskanalen - foto från Kyrkbron 1910.
 
Strömnäs - sett från staden, 1880-talet. (Två bilder har lagts ihop till ett). /Rogers anm.
 
Aronsgatan 1906 - från Storgatan mot norr.
 
Nygatan omkring 1900 - från vänster läroverket och småskolan.
 
Uddmansgatan - en utställningsdag 1903.
 
Storgatan från Uddmansgatan - mot väster. Foto från omkring 1902.
 
Uddmansgatan från Storgatan - mot norr 1900.
 
------------------------------------------------------------------------------

Källa: "Minnenas Piteå - en bilderbok" - Alfhild Axelson / 1957
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:15
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:16
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:18
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:18
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:18
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:19
Postat av: Göran

Hej! Jag såg en bild på Din blogg med den blå hamnkranen och en lastbil av äldre modell under lossning av ett fartyg i piteås gamla hamn (där Coop ligger idag). Jag är intresserad av en kopia av bilden om det går att ordna...

2023-03-21 @ 14:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0