Nyårsrevy 1940-tal

Det börjar så smått dra ihop sig till att äntra revyscenerna runt om i landet. Även här i Piteå har vi en revy, som vid det här laget har rätt så många år på nacken. För något år sedan, fick jag nöjet att skriva några nummer till ensemblen. På 1940-talet uppfördes en rad nyårsspektakel - om man nu får lov att kalla det så - i Storfors Folkets Hus. Två av mina släktingar medverkade. Dels min pappas äldre bror, Gunnar Lindqvist (1918-1991), samt en kusin till min far, Odal Lundqvist (1920-2000). Gunnar i skepnad av aktör, Odal som musiker. Även en annan bekant syns på den svartvita bilden, Nils Stenberg, handlare från Övremarken, Hortlax. Nisse med familj bodde i granngården, endast några tiotal meter från mitt föräldrahem.
 
Folkets Hus i Storfors. På estraden ses min pappas bror Gunnar Lindqvist, stående
längst t.v. med en dam vid sin sida. Gunnar bär en hög hatt samt rosett. Längst
t.h. syns Nils Stenberg med halmhatt på sitt huvud och med en mörkklädd dam
vid sin sida. Längst fram ses revyorkestern. Mannen med trumpeten är min fars
kusin Odal Lundqvist. I vanliga fall trakterade han trummor, men det kan förhålla
sig så, att han bytt instrument inför fotograferingen med mannen med bastrumman.
Jag vill minnas att Gunnar en gång berättade att i orkestern fanns en man vid naman
Hasse Aldrin från Munksund. Hans instrument brukade vara trumpet. Lägg märke
till bokstaven H de vita notställen. Kan vara H som i Aldrin?
 
------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Kommentarer
Postat av: Roger

Året för nyårsrevyn var 1943.

2013-01-02 @ 19:12:38
Postat av: Roger

H:et på notstället kanhända står för Hasse? Det fanns en musikant med namnet Hasse Aldrin, som spelade trumpet?

2013-01-02 @ 19:15:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0