Helmer Bryd (GUNNAR SVENSSON)




¤ Hej Helmer, skojhälsade en gammal barndomsvän, Arne Jonsson
när han träffade Gunnar Svensson, alias Helmer Bryd. De bodde i
samma kvarter under barnaåren.

Gunnar Svensson besökte sin gamla hemstad Boden när påskfirandet började inledas så smått.
Gunnar Svensson??
Ja, säg Helmer Bryd då.
    - Folk ser mig bara som Helmer med hatten och rocken, ler Gunnar. Det tycker jag är roligt. Men i jazzkretsar är jag fortfarande Gunnar Svensson.

Nu är det inte direkt jazzmusiken som lockat upp Gunnar till norr. Han har varit på en liten turné med ett Taube-program på tio platser i länet. Han berättar om sina möten med Evert Taube som han träffat mycket, när han spelar "Änglamark" av Taube brukar publiken sjunga med.
    - Däremot sjunger jag inte Taube, berättar Gunnar, det får bli helmerlåtar jag sjunger.

I Boden hann Gunnar först med ett uppträdande i Björksalen på onsdagskvällen. Skärtorsdagen besökte han långvården vid Centrallasarettet och spelade för de äldre som vårdas där. Det blev inte så mycket jazz utan mer välkända låtar han lockade ur pianot.
    - Ett trevligt jobb och det känns fint att vara i Boden igen. Innerst inne är jag bodensare, förklarar Gunnar. Jag känner igen mig överallt, på något sätt ser jag inte de nya byggnaderna utan minns staden som den såg ut förut.

Gunnar föddes på Sandenområdet i kvarteret Gamen och var förbi sitt gamla barndomshus under bodenvisiten. Och gissa vem han träffade under bodenbesöket? Jo, en barndomskompis från kvarteret, Arne Jonsson, Boden.
    - Hej Helmer, hälsade Arne Jonsson med glimten i ögat.
De båda minns varandra väl och pratade en lång stund kring minnesbilder från flydda tider innan de skiljdes.


¤ - Det är roligt att återse Boden, jag känner mig som bodensare,
säger Gunnar Svensson och blickar ut över den forna hemstaden.

¤ Mosebacke monarki
Gunnar Svensson tog sina första pianolektioner som femåring. Musiken följde med vid flytten från Boden 1933 till Skellefteå och senare Umeå. Sedan kom musik för hela slanten, då Gunnar fick jobb som yrkespianist i Malmö 1939.
    - Sedan har det rullat på och det har varit fantastiska år, säger Gunnar. Jag har haft så mycket skoj, tänk bara 14 år på Nalen och 20 år med Hasse å Tage. Ett enormt privilegium. Att Tage gått bort har lämnat ett fruktansvärt tomrum.

Det var i Mosebacke monarki, i TV 1968, som figuren Helmer Bryd föddes, spelade på Hilmers konditori och Helmer Bryd and his eminent five quartet, gick in i svenska folkets hjärtan.
    - Det var Hasse och Tage som lurade mig att börja sjunga, de kunde få en till allt, menar Gunnar. Då var jag egentligen blyg och ville inte så mycket synas på scenen, men Hasse och Tage lurade fram mig på olika sätt och det är jag glad för.

Det finns ännu många tillfällen då Gunnar får plocka fram hatt och rock och gestalta Helmer Bryd, ibland vid vanliga jazzspelningar.
    - Det går fint, vi spelar rätt lika Helmer och jag...
Hela Helmer Bryd-gänget är en samling veteraner kan man säga, trumslagaren Folke Erbro har fyllt 80, Gunnar är 68, gitarrspelande Staffan Broms är 70. Folke Eng på bas 73 och lillgrabben Leppe Sundevall på trumpet är 60.
    - Men vi är i fin form i gänget och vi är ut då och då ihop, vi ska bland annat på en visfestival i Tjörn i sommar, berättar Gunnar som mellan jazzspelningar och taubeberättelser sysslar mycket med att komponera musik, inte minst filmmusik.

-------------------------------------------------------------------------------
NORRBOTTENS-KURIREN ¤ Lördagen den 18 april 1987


FAKTA-------------------------------------------------------------------------

Gunnar Svensson föddes den 3 februari 1920 i Boden. Han avled den
18 augusti 1995 i i Sundbyberg i Stockholm.
Gunnar Svensson är morfar till underhållaren David Hellenius.

--------------------------------------------------------------------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0