"Köldrapport" vintern 1978/79



Julhelgen bjöd på rekordkyla i stora delar av Jokkmokks kommun. Det lade sordin på utevistelsen och därför var kyrkorna inte alls lika välbesatta som tidigare. Till julottan i Jokkmokk kom det 64 personer mot ett par hundra vid lämpligare temperatuer.

Inte långt från kyrkan i Gärdan strax utanför centrala Jokkmokk uppmättes minus 41 grader på juldagsmorgonen. Värre ändå var det i Njavve, tio mil väster om Jokkmokk där fru Emma Åhslund rapporterade 43 grader klockan sju på juldagen. Detta hindrade inte kontraktsprost Gunnar Lundström att tillsammans med hustrun Berta ratta den egna bilen till Kvikkjokk där prosten skulle hålla julotta. Det var 37 grader när han startade från Jokkmokk klockan fem på morgonen. Men då hade han också att passera Njavve-området med sina 43 grader.

Två japaner, en herre och en dam på besök i Jokkmokk ville studera det svenska julottefirandet och dom följde med Lundström till Kvikkjokk. De kom 35 personer till julottan i fjällbyn. Efter ottan hade fruarna i Kvikkjokk ordnat julottekaffe i ungdomsgården. Där förekom också julsånger och de två japanska gästerna sjöng Stilla natt heliga natt på japanska. På julaftonen var det julbön och mycket stämningsfullt i Jokkmokks gamla kyrka. Fyrtiosex personer gick i kyrkan före julklappsutdelningen. Vid julbönen sjöng bland annat kontraktsprost Gunnar Lundström två julsånger solo. De som hade verklig högkonjunktur under köldknäppen var taxi som hade alla sina bilar igång och ändå hade svårt att hinna med alla körningar.

------------------------------------------------------------------------
NORRBOTTENS KURIREN ¤ Onsdagen den 27 december 1978



Åsa Bodén berättar:

Vintern började i år i Piteå-trakten den 15 november. Detta är ungefär tre veckor senare än normalt. Vi skall nämligen ha vinter här i Piteå från den 23 oktober. November månad var annars inte varmare än normalt, -0,3 grader kallare, för att vara exakt. Molnigheten var dock mycket ringa. Förra året hade vi till exempel hela 13 mulna dagar, i år endast tre. Dessa fakta framgår av den statistik över novembervädret i Piteå, som just nu upprättats på SMHI i Norrköping. Av statistiken framgår också, att månadens nederbördsmängd, 48,9 mm var nästan exakt den normala för november månad i Piteå.

Det var den 15 november, som medeldyngstemperaturen för första gången i år sjönk under nollpunkten. Därmed övergick också hösten i vinter. Enligt meteorologerna är det nämligen vinter så fort medeldyngstemperaturen understiger nollpunkten. Det skall den nu göra här i Piteå fram till den 15 april, då våren kommer tillbaka. Månadens högsta temperatur avlästes den 7 och 10, då kvicksilvret steg upp till + 9,0 grader. Det sistnämnda dygnet var för övrigt månadens varmaste med en medeltemperatur på + 7,3 grader. Värmerekordet för Piteå under november är + 13,0 grader.

Månadens lägsta temperatur avlästes den 30, då termometern mitt på natten visade som minst - 18,9 grader. Detta var för övrigt också det kallaste dygnet med en medeltemperatur på - 16,8 grader. Denna temperatur ligger dock långt från månadens köldrekord, som är - 31,6 grader. Månadens medeltemperatur blev nu alltså - 3,2 grader, vilket är 0,3 grader under normal-temperaturen.

48,9 mm nederbörd fick vi under månaden, vilket motsvarar 104 mm av normalnederbörden för november. Nu fick vi ju nästan all denna nederbörd under ett dygn, den 16, då det föll 30 mm snö, vilket resulterade i et snödjup på 27 cm. Detta höll sig sedan konstant hela månaden ut. Det kom någon form av nederbörd under 13 av månadens dagar. Vindarna var mycket svaga under månaden, med sju meter i sekunden, som högsta noterade vindstyrka. Molnigheten var mycket ringa under november och endast tre dagar var mulna, medan sex var klara. Detta kan jämföras med fjolåret då vi hade 13 mulna och fem klara dagar.

---------------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ December 1978



PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 30 januari 1979


Fr. v Ulf Granström, Gunnar Sandström, Irma Wikgren och
Nancy Pettersson.

¤ Kvicksilvret i våra termometrar har den här vintern haft den verkliga lågkonjunkturen. I går morse var det dags för en ny djupdykning. Trettio, och på en del håll ännu lägre, är visserligen inget rekord men nog räckte den ändå för att det skulle svida om nosen. Deppigt i kylan? Hur påverka kallvädret dig?

Vi ställde frågorna till folk på gatan. Men det var inte lätt få svar. För de flesta hade bråttom och styrde iväg med snabba, knarrande steg. Mot värmen inomhus. Några stannade dock av. Och så här tycker de om vintern 1978/79 som artar sig till en av de bistraste i mannaminne:

Nancy Pettersson, Piteå:
    - Man har ju hört och läst om att vi nu går mot en ny istid. Och det tror jag, särskilt med den vinter vi nu har. Fast det är klart, någon istid blir det ändå inte under vår tid. Jag är väl inte direkt vinterhatare, men mer än tio grader vill jag inte ha. Om kylan påverkar mig psykiskt vet jag inte, jag är ju mest inomhus, men det är klart att det känns jobbigare när det är så här ihållande kallt.

Gunnar Sandström, Piteå:
    - Under beredskapen då vi ryckte in i Boden minns jag att det var väldigt kallt. Kring 35 och det är nog det värsta jag varit med om, även om den här vintern håller på att tangera det. På mig verkar kylan på så sätt att jag blir trött. Ändå tål jag kylan bättre än hettan på sommaren.

Ulf Granström, Piteå:
    - Visst är det ovanligt kallt i vinter, men inte påverkar det mig särskilt mycket, tycker jag. Eftersom jag jobbar med att sälja kläder så brukar jag säga att det finns inget dåligt väder, utan det är bara at skaffa sig de rätta kläderna.
    - Själv är du barhuvad i dag - är det rätt klädsel?
    - Nej, men nu går jag bara över gatan fram och tillbaka. När jag är ute med hunden efter jobbet så tar jag så klart på mig mössan.

Irma Wikgren, Piteå:
    - Vintern under de här förhållandena gillar jag verkligen inte. Man gruvar sig för att gå ut. Det räcker mer än väl de fem minuter jag har att gå hemifrån till jobbet. Nåt mer blir det inte att var ute för min del, annat än om man ska iväg och handla.

-------------------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Den 30 januari 1979


ISPROBLEM TILL HAVS - SNÖPROBLEM PÅ LAND

¤ Den här typen av isvallar har det blivit gott om i Bottenviken. Bilden
är tagen utanför Tankar inte långt från Vasa. Det här är dock små-
saker mot dem som hittats utanför Farstugrund. Dessa  har skapat de
problem som gjort att isbrytarledningen vill öppna Tjuvholmssundet.
Detta blir inte fallet. I stället skall den s k Marakallsleden ner mot
Rödkallen öppnas.

Stora snöhögar tornar upp sig på flera håll i centrala Piteå. De skymmer sikten och flera tillbud har noterats men ännu ingen svårare olycka. Polisen är bekymrade över riskerna men menar att det snöat så intensivt de senaste veckorna att vare sig privata eller kommunala snöröjare hunnit med. Man hoppas dock att de värsta trafikfällorna som exempelvis i korsningen Källbogatan-Industrigatan snart ska var undanröjda.

------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤
Den 7 februari 1979


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0