"Tandborttrollningsmottagningen"

När prinsessan Norah övernattade här för ett litet tag sedan, hade hon dels sin sagobok med sig, men även den nödvändiga tandborsten. För vet ni, Norah är en ung dam som vet hur man motar bort elaka fula tandtroll. När det var dags för tandborstning sa hon så här till mig, på sitt alltid lika kloka sätt:
    - Farfar, man måste faktiskt borsta sina tänder både på kvällarna och på morron.
Naturligtvis höll hennes farfar med. När jag sedan försökte berätta att man har mjölktänder en viss tid, för att sedan tappa dem, för att det så småningom skall komma nya riktigare tänder, tittade hon allvarligt på mig och nickade förståndigt på sitt kloka huvud.

Strax innan borstningen hade vi läst sagan om lilla Rödluvan, och jag undrar så här i efterhand om den stora stygga vargen någonsin borstade bort sina tandtroll efter en smaklig måltid? Om detta lär vi nog aldrig få någon som helst vetskap om. Om det skulle vara så, så hör jag av mig.


Norah är en ordentlig tjej. Hon är mån om sina tänder. Här står hon i
farmor och farfars badrum beredd att ta bort alla fula tandtroll.


Norah har tagit ett säkert grepp om tandtrollsgubbarna. Jo, det finns
även tandtrollsgummor, fast endast 457 stycken i hela munnen.


En klunk vatten sedan fortsätter jakten på de inboende tandtrollen...


Såja, säger Norah nu har jag puttat ut 2.347 tandtroll, 23 stycken
fler än igår.


Så var Norah inne på sista tandbortsrundan. Slutsumman på bort-
borstade tandtroll slutade på 3.776 stycken. Bra jobbat Norah!
---------------------------------------------------------------------------------
Tandborttrollningsfotograferingsgubbe: ROGER "Tandtrollet" LINDQVIST.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0