Ur mina gömmor...

Det händer ibland (ganska ofta) att jag hittar gamla reliker från förr. Idag tittade en gammal VM-affisch fram från året 1972. Det var då som idolerna hette: "Virus" Lindberg, Inge Hammarström, Leif "Honken" Holmqvist, Christer Abrahamsson, Kjell-Rune Milton, Lars-Erik Sjöberg, Lennart "Lill-Strimma" Svedberg, Stig Östling, Stig-Göran "Stisse" Johansson, Anders Hedberg, Tord Lundström, Mats Åhlberg, Mats Lindh, Håkan Wickberg, Ulf Sterner, Tommy Abrahamsson, Bert-Ola Nordlander, Björn Palmqvist, Hans Hansson, Håkan Pettersson, Thommie Bergman och Lars-Göran Nilsson.

VM i ishockey spelades det här året i Prag i Tjeckoslovakien. Som slutliga segrare stod så småningom värdnationen, värdiga vinnare och guldhjältar. Själv så var jag en hockeytokig tonårig grabb, som absolut inte missade en enda av de TV-sända drabbningarna. Min pappa, morfar och jag satt som fastnitade under hela turneringen. Vi hade fortfarande kvar vår svartvita TV. Vi hade t o m två stycken. Den gamla från 1962 hade farsan placerat i sovrummet uppe i vindan, medan den nyare stod inklämd i vår nya bokhylla. Fjärrkontroll fanns inte. Och när de så småningom började finnas ute på marknaden, hörde man ibland kommentarer som: - "Vad i jösse namn ska man köpa fjärrkontroll för? Nog kan man väl ändå lätta på baken och gå fram och trycka  med pekfingret som man alltid gjort."


För 4:75 köpte jag den här affischen. Troligtvis på Tempo i Piteå.


Vad jag minns så hängdes den upp i mitt rum, och hängde där ett
bra tag. Den fyller 40 nu till våren.

---------------------------------------------------------------------------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0