Bergsviksbron och Öholma

Igår när vi tillsammans satte oss ned och tittade på gamla vykort, så konstaterade vi att ett av de mest fotograferade objekten utan tvivel är gamla Bergsviksbron. Uffe Lindlöf gav mig en mängd vykort (tusen tack Uffe!) där ett av korten var just Bergsviksbron. Men det var första gången som jag såg just den ur den här speciella vinkeln. På bilden kan man även se den där vägen som ledde ut till festplatsen. Vad jag efterlyser är hur det såg ut på själva stället, s.a.s. En f d granne, Gunvor, berättade att hon jobbade ute på Öholma på somrarna. Jag lånade också ett foto, som jag kopierade, men tyvärr har förlagt, där manskapet bjöds på en bussresa till Ångermanland, tror jag ået 1950. Namnen har jag kvar på en lista, men fotot lyser ännu med sin frånvaro.

Gunvor berättade också att hon jobbade helt ideellt. Hon drog sig till minnes ett möte med Svend Assmussen, i slutet av 50-talet. När jag frågade hur det kändes att möta honom sa hon: "Åh, Guud så snygg han var, å trevlig!"


Den gamla bron över Piteälven. Det figurerar många vykort där bron
intar en central roll. Men just den här bildvinkeln har jag aldrig tidigare
sett.


En gång bodde Gunvor i det här huset. Ibland gjorde vi ett besök och
drack oss en kopp kaffe. Hon visste att jag var väldigt intresserad av
historia, inte minst gällande vår hembygd. Jag frågade, och Gunvor
försökte svara på alla mina frågor.


I hallen hängde det här fotot av Gunvors hus och föräldrahem. Hennes
föräldrar gifte sig 1914, och som jag minns så var det då som man bo-
satte sig på den här platsen, som vi brukar kalla för Övremarken.


När jag frågade om jag fick ta ett foto av henne så sa hon: "Dö var då
vänt så i få låga dell anletsdraga min". Och efter en sekund eller två
så såg Gunvor ut så här.


¤
Några av de personer som fanns på den där bilden från 1950, namngav hon:

¤ Adil Hedström, Gunvor Jonsson, Arne Fahlman, Börje Norberg, Åke Sandberg, Greta Sandberg, Barbro Pettersson, Viktor Standar, Rune Hedkvist och Gustav Ceder. Tilläggas kan att Adil Hedström var busschaufför med eget åkeri i Hortlax. Gunvor berättade att hon bl a sålde lotter på Öholma.

--------------------------------------------------------------------------------
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0