"Det okända" besöker Furunäsets sjukhus

Japp, då har man sett "Det okända". Synd bara att Anders Wikdahl fick fel namn, han hette Viklund i programmet helt plötsligt. Men sånt händer. "Vaktmästare i blåställ" var en fråga som jag fick i höstas när redaktionen på "Det okända" ringde mig. När hon berättade att mediet "hittat" en man i matsalen, som för det mesta gick klädd i overall, så nämde jag att det var många som gjorde det på området. När hon sa att det var en man som ville ha ordning och reda, som tyckte om att hjälpa människor, så kom Karl-Gustaf Högmodig plöstligt in i mina tankar. På frågan om initialerna "P-G" nämnde jag om överläkaren Per Winqvist som fanns på hospitalet vid 1900-talets början. Jag har en handling i min ägo där han satt sin signatur vilket lyder: "Piteå hospital och asyl den 15 oktober 1901 Per Winqvist". Jag använde den när jag skrev en berättelse i Piteå-Tidningen som hade rubriken: "I sorgens år från en svunnen tid".

Ska man nu tro på sådant här? För något år sedan tog en person kontakt med mig. Hon berättade att hon hört personer berätta om att det fanns vissa oförklarliga saker därnere i kulverterna. Hon ställde då en fråga: Du som jobbat där, måste väl ha sett något? Kan du berätta för mig. Tyvärr så var jag så illa tvungen att göra henne besviken. Under mina 15 år, både ovan som under jord, såg jag aldrig ett enda skvatt. Varje morgon i 15 år, så åkte jag och mina arbetskompisar i den underjordiska kulverten. Vi såg ingenting! Jo, vi mötte naturligtvis både vårdare och patienter, men inga osaliga andar. Däremot mötte man väldigt intressanta personer, då menar jag många av de patienter som låg där. Flera stycken såg hur friska ut som helst. Fast å andra sidan fanns även mycket tragik, det blev man ju varse om. Annars så var Furunäset som vilken arbetsplats som helst. Jag gillade faktiskt mitt jobb därute, och det vet jag många med mig gjorde.

Roger

Kommentarer
Postat av: Linda Larsson

Halkade in här efter att ha blivit nyfiken på Furu efter Det okända. Vilken nostalgitripp! Min mamma jobbade på Furu på 70-/80-talet (inom städet) innan hon också flyttades till Öjebyn så jag har varit där en del. Transporten kommer jag ihåg....ni var ganska retsamma ;)

2012-01-24 @ 13:11:07
Postat av: Roger

Hej Linda!

Jaså, du tycker att vi var retsamma hoppas då på ett positivt sätt. Ja, det var mycket skoj ibland med gubbarna på Transporten.



2012-01-24 @ 22:56:36
Postat av: Linda Larsson

Ja, det var inget negativt. Men när man är i 7-årsåldern så kan man bli lite förskräckt. Mamma (Siv Samuelsson) trivdes i alla fall (tror jag) eftersom hon gärna stannade där en stund.

2012-01-25 @ 15:23:14
Postat av: Roger

Ja, din mamma känner jag ganska väl. Vi hade mycket skoj tillsammans transporten och städet. Siv städade hos oss både när vi var på Furu och även sen vi flyttade till Sjukhemmet i Öjebyn.

2012-01-25 @ 21:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0