Hortlax, lördagkväll, klockan 17.25

Det blev en rätt så snöig promenad, inte direkt nåt att klaga över. Och temperaturmässigt var det perfekt, omkring 2 minus.


På väg mot Hortlaxvägen. Klockan är omkring 17.25. Det snöar lite
lätt, temperaturen är perfekt 2 minus...


Hortlaxvägen omgärdad av ljus så långt man kan se.


Ska vi svänga höger, eller ska vi gå rakt fram...?


Vi svänger höger, och i samma stund tittar jag upp mot ljuset som
ser ut som en sol i miniatyr.


I ett av husen på Inimarksvägen står det här huset, som sprider en
slags stämning av sörgårdsidyll.


Och ut genom dess fönster kastas kökslampans ljus ut på de vita
drivorna.


Den konstgjorda solen som kikar fram genom grenverket , lyser upp
våra fötters väg.


Det är då han dyker upp, mitt i idyllen, denna snögubbe med sin
Armanimössa på sitt huvud. - Vad vill du?, frågar jag. Han skakar på
huvudet, tittar sig omkring, för att plötsligt vända om och försvinna in
i mörket.


Färden fortsätter efter Inimarksvägen. Och i det röda huset till vänster
bodde en gång min faster och hennes familj.


Jodå, den där konstgjorda solen som finns uppmonterad på en stolpe
skänker oss fortfarande sitt ljus.



Och se, därborta kommer Elisabeth med sin sparkstötting. Hon fick
sparkstöttingkörkort förra hösten. Själv så tog jag det redan 1966.


Återigen på mammas gata. Nu väntar soffan.

---------------------------------------------------------------------------
Snöfotograf: ROGER LINDQVIST



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0