Mormors klocka

Det är den 20 maj 1955. I en röd liten stuga samlas släkt och goda vänner för att hylla min mormor som den här dagen fyller 60 år. Maken Sanfrid och barnen med familjer är naturligtvis på plats. Det var den 20 maj 1895 som Beda Karolina Jonsson först såg dagens ljus i Nyfors, Älvsbyn. Hennes tid i Älvsbyn blev kortvarig, vid ungefär ettårsålder flyttar hon tillsammans med den övriga familjen vidare. Hon förblir sedan Piteåbygden trogen fram till sin död den 8 oktober 1964. På de två bilderna kan man bl a se ett s.k. årsur stående på mormor och morfars sekretär. Samma årsur står i dag hemma hos min syster. Jag är inte säker, men jag har för mig att någon berättat att uret fick hon som gåva på sin födelsedag 1955.


Den 20 maj 1955 fyllde min mormor Beda 60 år. Bland de obligatoriska
blomsterpresenterna syns även det ur som hon fick den aktuella dagen.


Mormor i den röda fåtöljen som jag minns från barndomen. På
sekretären ses uret som hon fick den här dagen.


Födelsedagsgåvan står i dag hemma hos min syster. Det har gått
56 år sedan mormor Beda fick denna i present.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0