NILS POPPE - "Blåjackor"

Bland de första mötena jag hade med Nils Poppe lär ha varit nångång vid 1960-talets mitt. Det var julaftonshögtid, och i en vrå i vårt kök stod vår svartvita TV. Samma kväll, mellan lutfisken och skinkan, julmusten och tomtebesöket, visades "Blåjackor" med Nils Poppe och Annalisa Ericson. Jag blev stormförjust åt den lille mannen i sjömanskläder, som dansade sig fram genom hela långfilmen. Tillsammans med sin motspelerska, Annalisa Ericson, framförde han (tyckte jag) de mest halsbrytande shownummer. Jag vill minnas att mina pappa som satt bredvid, uppklädd i sin vita skjorta och fina slips skrattade så att han nästan grät. Nils Poppe hade just precis dansat sig in i mitt liv. Efter detta för mig succéartade intåg i familjen Lindqvist, fortsatte jag att ha ögon och alla sinnen vidöppna, så fort tidningens TV-tablå förtäljde att "den där Poppe" återigen skulle komma på hembesök. Sedan har jag fortsatt att njuta av hans tolkningar vare sig det varit i den komiska gestaltningen, eller det kanske mer allvarliga och djupa. Glädjespridaren Nils Poppe är borta sedan 2000, men fortsätter ändå, tack och lov, att sprida skrattets evangelium åt oss alla. Artikeln som följer har jag hämtat ur Hemmets Veckotidning från 1945. /Roger Lindqvist



¤ För första gången i svensk filmhistoria har man vågat sig på försöket att filma en "riktig" operett. Det är Wivefilm, som gripit sig verket an med Louis Lajtais succé "Blåjackor", och ingen möda har sparats för att få det hela så storslaget glatt och muntert som möjöigt. Alla exteriörerna har tagits på vår egen flottas "Fylgia", där de riktiga blåjackorna kommit bra överens med filmens. I den imponerande rollistan märker man Nils Poppe, Annalisa Ericson, Tollie Zellman, Karl-Arne Holmsten, debutanten Cécile Ossbahr, Gösta Cederlund, Håkan Westergren, Elof Ahrle, Rolf Botvid och Barbara Randall från Chinarevyn. Filmens stora balettrupp är sammansatt av de sötaste flickorna ur Wally- och China-baletterna, vilka drillats av balettmästare Albert Gaubier, Sune Waldimir dirigerar och Rolf Husberg regisserar.


Vad kan det stå i brevet, som gör Poppe så munter? Svaret får
vi, när "Blåjackor" kommer på filmduken.


Här befinner sig Poppe bestämt på krigsstigen tillsammans med Ulla
Hodell, som debuterar på vita duken i denna film.


En annan debutant är Cécile Ossbahr, som uppvaktas av Karl-Arne
Holmsten.


En vacker balettscen ur "Blåjackor", där man samlat ihop den största
filmbalett, som någonsin förekommit i Sverige. Paret i mitten är Cécile
Ossbahr och Börje Krüger.


Här har Nils Poppe svikit Ulla Hodell och blivit infångad av Annalisa
Ericson. Han tycks vara enbart förtjust över fångenskapen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
HEMMETS VECKOTIDNING ¤ Den 30 november 1945


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0