MAX - potatisodlare

- Dags nu farfar, att sätta knölarna i jorden, sa Max häromdagen.
Och som den intresserade potatisodlare han är, så slängde han på sig sin nya overall i ett huj, och därmed även skorna.


Max jobbar som chaufför på Lindqvists åkeri under veckorna. Han
tog sitt körkort i brådmogen ålder. Men det skall ju börjas i tid.


 - Har du satt sättpotatisen i bodan, farfar. Eller har du den inomhus?
sa Max medan han slutligen fick på sig sin stövel. - I bodan, sa farfar.


 - Innan arbetet börjar, måste jag gå min vanliga inspektionsrunda.
Målmedvetet och med bestämda steg, gick han uppför bron.


 - Mmmm... måste bara kolla om alla sakerna finns kvar sen sist.


 - Jaa, då är det väl bara att sätta igång med vårbruket farfar. Kan
du hämta sättpotatisen...


- FARFAR, sätt lite rotation på tröskverket. Jag har bråttom. Jag har
jobbar nattskift inatt. Så jag hinner inte stå med armarna i kors.


 - Magert, farfar, jorden verka mager. Har du skaffat nån gödsel...?


 - Det kanske inte behövs. Nu ser jag en hel armada med daggmaskar
som kommer slingrande. Ett tecken på att det finns kvar lite gödsel i
alla fall. OK, nu kör vi....!

---------------------------------------------------------------------------------



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0