En familjebibel berättar

I en av våra tre bokhyllor, finns några riktigt gamla böcker. Däribland både min
morfars samt min farfars biblar. En familjebibel kan vara rätt så intressant att
titta i. Här finns en förteckning över alla de tio barn som föddes i min fars familj.
Här finns också några ditklistrade dödsannonnser.
 
Emma Kristina Sandström f. Svedberg, var min farmorsmors syster. Maria Lovisa
Eriksson f. Svedberg var min farmors mor. De båda systrarna var barnfödda i Lillpite.
 
Hilda Karolina Eriksson, f. Lindkvist, var min farfars syster, född i Blåfors, Västerbotten.
Hon ingick äktenskap med min farmors bror, Johan Eriksson från Stensjökullen.
Vilma Elisabeth Lundkvist, f. Eriksson var även hon en syster till farmor Hanna. Som
den uppmärksamme kan se, så har även jag klottrat dit mitt namn - med röd bläckpenna.
Bibeln kom i min ägo sommaren 1970. Den skulle kastas, men tänk en sådan tur att jag
var där när den höll på att städas bort.
 
Förteckningen över familjen Amandus Lindkvist, Hortlax. Här har jag hittat några
sakfel, angående födelseår. Tror inte det var min farmor som präntade ner detta.
Känner inte igen hennes handstil. Troligen var det någon av döttrarna som fattade
pennan och skrev. Hanna var född den 6 mars inte 8 som här angivits. Erik var född
den 19 december 1912 inte den 18. Sven Rudolf Lindkvist var född den 3 oktober 1919,
och inget annat. Karl Artur föddes den 3 april 1921 inte 1922. Den 19 februari 1923
födde farmor Hanna tvillingarna John och Sigrid. Och om jag inte minns fel, så kom
systern Sigrid några minuter före sin bror, tillika min far, John. Något som de båda
skämtade om ibland när de träffades.
--------------------------------------------------------------------------------
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0