Jakten på min morfars okände far...

I dopboken gällande min morfar står följande:
¤ Karl Oskar Sanfrid  f. 21.7 1899. Döpt den 21.7 1899 av barnmorskan Hällgren, Piteå.
 
¤ Dopvittnen: Nils Oskar Nilsson m. fru, Blåsmark. Karl Pettersson m. fru, Svensbyn.
 
¤ I dopboken står även detta att läsa: Moder: Selma Margareta Nilsson, Blåsmark. Fader: Okänd. I bokens marginal står ordet "Oäkta" antecknat.
 
¤ För mig har det berättats, att min morfar bodde sina första år hos sina morföräldrar i Blåsmark.
 
¤ 1980 så berättade min morfar att hans biologiske far hette Calle Hellström och att han var bosatt i Öjebyn.
 
¤ Två män med detta namn har jag hittat vid den aktuella tidpunkten. Dels den Calle som bodde på Öhn i Öjebyn.  Men även en Calle (Kalle) Hellström vars bostadsort var Koler. Vem av de två männen kan det då tänkas vara?
Troligen den man som bodde i Öjebyn. Är det så så hette hans pappa Olof August Hellström, och var född i Älvsbyn. Han var stenhuggare, och var under många år i tjänst hos patron C.A. Hedqvist, bl a som förman för stenarbetena vid Karlberg och Storfors såg.
 
¤ I Pitebygdens Fornminnesförenings årsbok 1996, har jag hittat följande under rubriken "Bergsviksgruvan", författad av Tomas Carlsson, citat:
"En man som inte riktigt passar in i den bilden var dock Olof August Hellström, som utförde en stor del av arbetet vid de två skärpningarna uppe på berget. Hellström var verksam som stenhuggare och hade en relativ stabil tillvaro på Ön i Öjebyn med maka och fyra barn. Från mars till juli 1888 noterar gruvintressenterna löneutbetalningar till Hellström på totalt 110 kr 95 öre. 34-årige Hellström var en reslig och kraftfull man som under många år kom att arbeta i patron C.A. Hedqvists tjänst. Han ledde bl a stenhuggeriarbeten på patronens egendomar och slutade sina dagar som inspektor på Rosfors" - så långt citat.
 
Stenhuggare Olof August Hellström (1853-1917). Var far
till fyra barn, däribland sonen Carl-August Hellström (1879-1917),
min morfars förmodade och okände far. Det betydde i så fall att
O.A. Hellström var min morfar Sanfrids morfar.
 
Syskonen Lundgren samlade på Bönhusets trappa i Blåsmark. Fr v Geta, Per-Axel, Hanna,
Bengt, Sanfrid (min morfar), Alf samt Olle. Alla är idag borta. Blåsmark var även den by
som de växte upp i.
 
-----------------------------------------------------------------------
 
 

Kommentarer
Postat av: Roger

En bokstav hoppade bort i namnet Greta. Hon var född Lundgren och gift Lundberg. Hanna hette Eriksson som gift.

2012-10-07 @ 20:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0