Kärleksstigen

Den kallas för Kärleksstigen. Kanske för att omgivningen framkallar en känsla av rofylldhet. Platsen är området vid Furunäset. Det gamla mentalsjukhuset med anor från 1893, som sedan början av 1990-talet är borta. Jag och min hustru jobbade där, Elisabeths anställning tog sin början i juni 1976, jag för min del började i augusti samma år. Man kan väl säga, att Furu förde oss samman. När vi fick vårt första barn, var det någon av Elisabeths arbetskamrater som utbrast: - Va´kul, vi har fått ett köksbarn!
 
Elisabeth hade sitt jobb i Centralköket, där jag också började, för att sedan flytta över till vaktmästardelen. Minns inte om vi någonsin gick Kärleksstigen under vår tid där. Den upptäckte jag först långt senare. Men bättre sent än aldrig. Vår Kärleksstig gick från sjukhuset, rakt upp på ett område som kallades Finlandia. Vägen ledde så småningom hem till Furubergsvägen 6 A där vi bodde 1979-1982. Inflyttningen skedde den 1 juni -79. Avflyttningen gick av stapeln i augusti 1982. Den nya adressen blev Hortlax. Nu har vi återigen "rört" på oss. Men inte så långt, några kilometer, drygt. Men det känns tryggt att veta, att sonen och hans sambo har tagit huset i besittning. Inte helt ensamma, två katter följde med på köpte, Sessan och Pelle. Till detta tillkommer Danne och Mias lilla Selma. Så se upp alla Hortlaxråttor. Nu lever ni farligt.
 
I lördags gick vi Kärleksstigen. Många är de minnen som poppar upp, varje gång vi åker ut till Furunäset.
På bilden ses Bettan vandra efter det solupplysta promenadstråket. Till höger om stigen, följer Piteälvens
klara vatten våra steg.
-------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0