Julen 1978

Julen 1978 var väl en jul som alla andra, dvs mitt ibland den "tjockaste" av släkt. Julafton firade vi hos Elly och Sune. Alla var med - nåja inte alla - men nästan. Morfar hade sin givna plats i sitt hörn i gungstolen, lite begrundande, leende som morfar alltid var. Han hade det här året varit änkeman i 14 år.
 
Som brukligt så stod julgranen placerad i vårt rätt så stora kök.
Där hade den alltid stått, alla jular, så länge jag kunde minnas. Under
granen låg paketen i sina olika färger som berättade att nu var det Jul.
 
Mathias vid julgranen i köket. I den röda säcken ligger klapparna
redo för avfärd mot stan.
 
Tomten har kommit, och bakom skägget och den röda luvan,
gömmer sig kusinen Robert.
 
Ett paket till Roger Lindqvist. Ett bevis på att killen hade varit en
snäll pojke under heeeeeela 1978.
 
Se så underbart glad jag blev. Men jag minns tyvärr inte vad som
gömde sig i paketet.
 
Mera goa klappar i min hand. Till höger mina föräldrar.
 
I samspråk med min mamma och pappa.

Min far fick också paket.
 
Henning.
 
Ibland blev det tokigt. Någon eller några hade exempelvis fått s k
"skoj"-julklappar.
 
Morfar i sin fåtölj.
 
Här håller jag tal till min syster, när jag överlämnar min julklapp till
henne.
 
Tre svågrar: John, Sune och Lennart.
 
John bjuder svärfar Sanfrid på choklad...
 
Något som slutar i skratt.
 
Våren 1978 gjorde vi en EP-platta i Skellefteå. Vinylen, upptäckte
jag, på Sune och Ellys skivtallrik.
 
1978 försvarade jag Kung och fosterland, först på S3 sedan på I19 i Boden. Samtidigt spelade jag nästan varje helg, vilket innebar problem ibland. Men det fanns gott om Stockholmare som ville tjäna sig en extra slant. En hundring var en hel förmögenhet, så de nappade direkt, på denna muta.
 
Under december 1978 såg spelplanen ut på följande sätt:
 
¤ PITE HAVSBAD den 8.12
¤ LOGEN LÅNGTRÄSK den 9.12
¤ FORUM, LULEÅ den 15.12
¤ NORRMALMIA, PITEÅ den 16.12
¤ SKELLFTEÅ FOLKETS PARK den 22.12
¤ PITE HAVSBAD den 27.12
¤ FORUM, LULEÅ den 30.12
¤ FORUM, ÄLVSBYN den 31.12
 
Januari 1979 såg ut på detta sätt:
 
¤ PERUDDEN, SVENSBYN den 5.1
¤ NORSJÖ den 6.1
¤ LULEÅ FOLKETS HUS den 13.1
¤ BOLIDEN FOLKETS HUS den 20.1
¤ FORUM, LULEÅ den 27.1
 
------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0