Roger & Per sommaren -67

Det är sommaren 1967. I min pappas blå bubbla sitter förutom min far, även min mor samt i bilens baksäte två unga killar: Roger och Per. Den sistnämnde är en av mina bästa kompisar hemma i Övremarken. Det går inte en enda dag på flera år, utan av vi båda sammanstrålar, men då även med den tredje kompisen Anders som inte bor så långt från våra respektive föräldrahem. Färden går mot västerbottniska Båtvik, där min moster Anny och hennes man Harry har en sommarstuga ute på en ö. Varje barndomssommar, gör vi ett eller några besök i deras välskötta och ombonade röda stuga. Eftersom båda är döva, måste vi stå vid stranden och vinka med en vit handuk eller liknande, för att uppmärksammas. Jag minns att när vi började planera en visit, skrev min mor först ett brev till deras adress i Skellefteå. Detta för att vara på den säkra sidan att Anny och Harry skulle vara där när vi anlände.
 
Efter en ca 5-10 minuter kom Harry och hämtade upp oss i sin båt, för att sedan åka vidare mot deras lilla ö. Så var det antagligen också den här aktuella dagen sommaren 1967, när mamma, pappa, jag och Per åkte över för att gästa dem under några timmar.
 
Kaffe, saft och goda bullar och kakor på uteterassen.
Fr. v. Anny, min moster, Roger, mamma, Per och min far.
Bakom filmkameran stod Harry som var en flitig filmare. Jag fick
förresten alla hans efterlämnade filmrullar efter hans död.
 
En bild föreställande mina två barndomskompisar, Per t.v. och Anders t.h.
Mats Lundström hade den stora vänligheten att sända mig detta foto.
Tack Mats! Tyvärr så finns inte Per längre mitt ibland oss, han gick bort
den 19 november, 54 år gammal.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0