Tingsholmen 1989

En dag, närmare bestämt den 4 februari 1989, begav sig jag
och sonen Robert på en liten utflykt. I sin gula ryggsäck hade
Robert två blodapelsiner.
 
Tingsholmen är en plats dit både jag och andra i familjen genom
åren sökt sig till. En blodapelsin nere på Holmen var alltså en
bra idé, i det fina vinterväder som rådde den dagen. Det tyckte
Robban också.
 
Vid den här tiden, fanns ett gammalt ödehus, som brukade
användas av EFS.
 
På samma tomt fanns en uthuslänga, dit man brukade samlas
för mat osv. På 40-talet fanns här ett barnkollo, där min mor
jobbade.
 
Kan det bli ödsligare än så här? En gardin som leker i vinden,
ur en tom fönsterbåge... Jag minns att jag ofta tänkte; att, oj,
om jag hade haft riktiga snickarhänder, skulle jag så gärna
velat blåsa nytt liv i den här kåken. Huset hade en själ, så kändes
det. En dag fick huset nytt liv. Det kom en familj som "skakade"
liv i det stackars huset. I dag, 2013, ser det alldeles bedårande ut.
 
En solreflex i min kameralins. Som ser ut som ett litet rött
hjärta. Robert går en runda runt det gamla slitna huset. På samma
plats brukade man fira midsommar. Det gjorde vi med barnen
ibland, tillsammans med andra i grannskapet.
 

Som barn var jag med i PG - Pojkgruppen - inom EFS. Då
brukade vi åka ner till Holmen med lekar och tävlingar av
olika slag.

Min far brukade nämna att en "kapten Jonsson" bott i huset.

Snickarglädje!
 
Robert vid entrédörren.
 
I huset har jag en gång övernattat. Detta tillsammans med den
PG-grupp som jag var med i.
 
 
I PITEÅ-TIDNINGEN, tisdagen den 8 augusti 1944 fanns ett reportage om Barnkolonin. Ur denna artikel har jag hämtat denna text och bilder:
 
Piteå barnkoloniförening bildades vid ett sammanträde i Öjebyn den 27 mars 1942 och föreningen tog som uppgift att överta organiserandet av den koloniverksamhet som dispensvården under lång tid ordnat i förhyrda fastigheter. Till styrelse valdes dr. Leif Ekblom, ordförande, kantor Olov Selnius, sekreterare och kassaförvaltare, samt dispensärsköterskorna Svea Nyberg och Klara Nilsson. Styrelsens första åtgärd blev att söka anslag från arvsfonden. Sedan inköptes kapten Gunnar Jonssons fastighet å Tingsholmen.
 
Innan byggnaderna kunde tagas i bruk för sitt nya ändamål, måste betydande omändringar vidtagas. Utbyggnaden omändrades helt: i vedhus och hölider inlades golv och tak, fönster upptogos och väggarna boaserades. Härigenom erhölls en rymlig matsal. Utanför byggnaden upplades en präktig lekveranda, 23 meter lång. I huvudbyggnaden upptogos ny ingång till flickornas sovrum. Under sommaren 1943 fingo 30 barn 6 veckors sommarvistelse här. Det visade sig emellertid otillräckligt med denna koloni. Inom industriområdet Munksund-Skuthamn finns så många tuberkuloshotade hem med barn som äro i behov av stärkande kolonivistelse. Utrymmet å den inköpta fastigheten medger ock att utöka barnantalet.
 
Uppgörelse med Munksunds Aktiebolag om uppförande av ett monteringsfärdigt hus för en kostnad av 15,230 kronor. I mitten av juni 1944 började byggnadens uppsättning å sin plats. Arbetet hade blivit försenat bl a genom inkallelser till militärtjänst. Nu pågick arbetet så, att den kunde tagas redan den 3 juli, då 30 barn från Munksund-Skuthamn inkvarterades. För inköp av fastigheten beviljade Kungl. Maj. understöd med 11,350 kronor. Från Barnens Dag erhölls 6000 kronor. För uppförande av den nya kolonibyggnaden erhölls från Kungl. Maj. ytterligare 9,350 kronor för uppförande av byggnaden samt 2000 kronor till inköp av inventarier. Från Barnens Dag erhölls samma ändamål 6000 kronor. Dessutom har erhållits anslag från Nationalföreningen mot tuberkulos. Från Munksunds AB har erhållits löfte om 2,970 kronor. Nu har kolonin under några veckor härbärgerat 60 barn och nu slår man igen för säsongen. Och i avvaktan på en ny vår och en ny sommar sova fastigheterna sin Törnrosesömn över vintern.
 
Kapten Gunnar Jonssons fd fastighet i Tingsholmen.
 
Uthuslängan med den 23 meter långa verandan.
 
Barnkolonin vid Tingsholmen.
 
Kolonipersonalen: stående fr.v. Maj-Gerd Lundgren (gift Lind-
qvist min mor), Nanny Wikström, Svensbyn, Karin, efternamn
okänt från Borgfors. Sittande: Gunvor Andersson, Hortlax,
Rut (efternamn okänt) från Abisko.
 
Bilderna, de två sista, kommer ur min egen samling. Färgbilderna är hämtade ur mitt videoarkiv.

/Roger.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0