Allan...

1973 visades i TV:n "Happy Jazz" från Solidens scen på Skansen. Alice Babs, Ove Lind, Arne Wilhelmsson, Roffe Larsson, Lars Erstrand, Nils-Bertil Dahlander samt pitebon Allan Lundström medverkade. Allan hade sina rötter i Sikfors, men han bodde bl a i Luleå, kanhända även Sundsvall, om detta är jag inte riktigt säker. Allan spelade tenorsaxofon och piano, men det var som saxofonist han blev mest känd. Under några år spelade han dansmusik i Kjell-Bertils från Piteå, och det var väl många som höjde på sina ögonbryn, när en sådan kvalificerad musikant, valde den "simpla" dansmusiken. Om detta hade Allan ett svar: - Jag gillar att spela dansmusik, å jag ser absolut inget fel i detta, det är ingen konflikt jag känner när jag spelar upp till dans. Ungefär så uttryckte sig Allan, när detta kom på tal.
 
Jag var en av de som hade förmånen att spela ihop med honom. Han var en fullblodsmusiker, som klarade de mest invecklade musikaliska saker. Och han gjorde det med både finess och stor bravur. I dag är Allan borta. Han ligger begravd på gamla kyrkogården i Öjebyn, och hans gravsten pryds med det passande orden: "KEEP SWINGIN".
 
ALLAN LUNDSTRÖM (1931-2009).
-------------------------------------------------------------------
Foto: SVT.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hade Allan som musiklärare på Pitholmsskolan 1972 en behaglig person/Barbro i Uppsala

2013-07-11 @ 12:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0