"Håll dig till höger, Svensson..."

Söndagen den 3 september 1967 fick vi högertrafik i landet. Några veckor därpå skulle jag fylla tio år. Och jag minns att det var ett stort ståhej - inte p g a min födelsedag - utan beroende om det stora som skulle hända - med program både i radion som i TV:n. Telstars med sångaren Boris Lindkvist gjorde låten "Håll dig till höger, Svensson". I vår infart hade vi - har fortfarande - en stor tall, och på den satte min pappa upp en skylt med ett lutande H. Skyltarna syntes på alla möjliga och omöjliga platser runt om i vårt land. Det var en propaganda som kablades ut i massmedia, alltför att vi inte skulle missa den där viktiga tidpunken, när vi skulle köra över från vänster, till höger.
 
Den 3 september 1967 åkte vi över på höger sida av landsvägen. Tyvärr var det
några som missade informationen, vilket fick till följd att olyckor skedde.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0