I en rofylld vrå...

I bland när jag vill vara ifred, tar jag kameran, hoppar in i bilen och åker en tur. Ensamhet är inte något jag egentligen söker, men ändå  ibland är i behov utav. Att uttrycka sig är viktigt. Ibland står orden och tankarna i en enda lång kö, och vill ut ur sitt fängelse. Både kameran och skivandet hjälper till att lossa på banden. Min far sökte det rofyllda, han var på ständig jakt efter att uppsöka den plats, där han kände sig i harmoni. Med sig själv, och med det stora alltet. En blå himmel, med vackra molnformationer, en rödvit stuga vid en sjö, låg min pappas hjärta allra närmast. Det var också det arv han efterlämnade till mig. Naturligtvis ingår familjen i detta också. Utan dem - tomt. Mycket tomt.
 
En rofylld liten vrå på tomten därhemma. Till höger om de gamla trötta
björkarna, syns pappas sten. Tre grillspett vilar mot den uråldriga stenen,
vars historia jag tidigare berättat om.
 
Häromnatten hade jag en dröm, där jag gjorde ett besök i mitt barndomshem. Varje sak, varje pinal fanns kvar i mitt sinne. Mattorna, TV:n i sin vrå, den stora porslinselefanten som stod och viftade med sin snabel, mammas blommiga sommargardiner, det bruna köksbordet, den röda kökssoffan, där min morfar brukade inta viloläge vid sina besök. Ute såg jag mig själv sitta i den orangea-hammocken, med vår svarta transistor uppställd på det gröna campinbordet. Mot den röda husväggen sågs morfars cykel stå lutande. Bredvid på grusgången, stod farsans blå Folka parkerad. Nytvättad! Ute hängde mammas tvätt tryggt på sin lina, som pappas satt fast mellan den stora hängbjörken och en av de många tallar som fanns på vår skogstomt. I värmaren tvättade mamma våra kläder, och pappa var henne behjälplig. Från granntomten hördes kompisens hund skälla. Ett tecken på att nåt var i görningen. Mycket riktigt, en cykels skrammlande talade sitt tydliga språk: Per var på väg genom skogen, och den stig som förband våra respektive hem. Lite längre bort bodde Anders, dit vi ofta styrde våran färd. Och tillsammans åkte vi ut på våra cykelturnéer.
 
---------------------------------------------------------------------------------
Foto & minnesskildrare: Roger Lindqvist.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0