Mammas köttbullar

När min mamma gjorde köttbullar, så använde hon jämt en röd emaljerad gryta med lock, att sätta de färdiga köttbullarna i. Den ställdes sedan mitt på vårt köksbord hemma i vårt stora kök. Jag kan inte med säkerhet fastställa årtalet för inköpet, men jag har på känn att grytan härrör från mycket tidigt 70-tal. När min mor inte längre behövde den, fick jag överta den. Den stod ytterligare många år på en undanskymd plats, för att en dag plockas fram. I dag anväder vi den då och då. Och när Elisabeth senast gjorde köttbullar då kom den till användning. Grytan är intakt, medan lockat har fått sig en och annan törn genom åren. Och det bästa av allt, köttbullarna smakar precis likadant som de gjorde för en si så där 40 år sedan, då min mor stod vid sin spis hemma i Hortlax. Då gick de under namnet "Mammas - i dag heter de Elisabeths-köttbullar".
 
Den röda grytan med sina stilfulla gröna hjärtan som pryder mammas gamla gryta.
 
Grytan är intakt, men locket har tre skador på kanterna.
-----------------------------------------------------------------------------------
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0