Ett hus berättar...

Det var året 1894 som den gamla stugan på tomten kom till. Den röda stugan blev så småningom mitt föräldrahem. Min mor och far köpte huset 1957, och efter diverse reparationer så flyttade hela familjen Lindqvist in i fastigheten, strax efter att jag kommit till världen. Det var i och omkring detta röda hus med sina vita knutar, som jag nötte mina barndomsskor. Den 1 september 1982, tog vi över huset efter att mina föräldrar flyttade in i en lägenhet i Öjebyn. Då var det alltså dags för en ny generation att ta huset i besittning. Våren 1987 byggde vi nytt på samma tomt, och det gamla huset blev plötsligt öde och tomt. Året därpå slöts cirkeln då mina föräldrar återigen blev Hortlaxbor. Sommaren 1990 flyttade de in i en lägenhet. Efter deras flytt, turades sönerna om att bo i huset, när de blev större alltså. I dag är fastigheten obebodd, men tjänar ändå sitt speciella syfte, och har så gjort under lång tid. Och dess livslängd kommer förhoppningsvis att förlängas, nu då Daniel börjat att repa upp det så smått.
 
Danne...
 
Bort med den gamla ruttna panelen...
 
Daniel och Robert...
 
Bröderna Lindqvist: Ante, Robban och Danne...
 
Max hjälpte också till...
 
Bakom panelen, döljer sig en timring...
 
Bakom den här brädan hittade jag dessa siffror, som i 56 år legat dolda.
Troligtvis var det min pappa, som hösten 1957 gjorde detta.
 
Den röda stugan, som brukade gå under namnet: "Gammel"
 
Alla gamla hus har ju sin historia, även vårt hus. Uppe på vinden, avled en
släkting till oss i barnsäng, 1920. Hon blev endast 28 år.
 
Uppe på vinden finns även två alkover. När det var varmt förr om somrarna,
brukade min pappa ligga där. Och när det regnade, brukade han vila där,
om tillfälle gavs. Han tyckte också om ljudet av regn som slog mot plåttaket.
 
Älskade barndomshem...
 
------------------------------------------------------------------
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj det är ett gammalt hus. Den verkar har varit länge i Er släkt, kul att det fortsätter.
Intressant med gamla hus och dess historia.
Hälsningar Åsa

2013-06-30 @ 16:14:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0