Farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på?

Ett av de allra första programmen i Saltkråkan, såg jag hemma hos min farbror Johns bror Harry Risberg bosatt på Norrmalm i Piteå. John Risberg, som var skomakare i Hortlax, var gift med min pappas syster Emmy Risberg f. Lindqvist. Och innan John skaffade körkort, brukade mina föräldrar skjutsa dem lite hit å lite dit å lite överallt. En gång bar färden av mot Piteå och Norrmalm. Där hemma i Harrys vardagsrum, satt jag på en soffa när Tjorven, Melker, Nisse och Märta Grankvist, Malin och Båtsman m. fl. gästade de svenska hemmen i tidigt 60-tal. Vid 55-årsålder blir jag än idag nära på salig, när Tjorven visar upp sig i televisionen. Men min absoluta favorit var utan förbehåll, Melker Melkersson. Vem minns inte hans kamp mot getingarna hemma vid Snickargården. Och precis som Tjorven brukade fråga, frågar även jag: Farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej!
Vilken fin affisch! Går det att få tag på den någonstans vet du? Skulle väldigt gärna få tassarna på en sådan till min brorsson Melkers dop.
MVH Pernilla

2015-10-29 @ 18:26:06
Postat av: Roger

Hej Pernilla!
Om du letar på nätet så kan du hitta liknande affischer som är till salu.
Lycka till!

Mvh/Roger

2015-10-29 @ 19:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0