THE STEELMEN från Älvsbyn - fick Nalen i gungning

De lever med och för sin popmusik de fyra ungdomarna i The Steelmen - Älvsbyorkestern som vågade satsa på en Stockholmsturné och fick "ekenungdomarna" på legendariska "Nalen" och "Kingside" i fullständig gungning med sina poplåtar. Det var mera än de själva vågat drömma om, när de så smått började fundera på ett framträdande bland storstadens popmusikälskande ungdomar. Den framgången var väl värd de uppoffringar pojkarna fick göra för att realisera sina önskemål. Men kanske mera än framgången - som i och för sig var en sporre - var at man fick lära sig mycket, fick en inblick i den teknik i scenframträdandet som behövs för att få denna kräsna och kritiska publik att "vagga med" i det tempo som är typiskt för dagens popmusiker.
    - Vi skulle ha varit nöjda och belåtna om vi bara fått en liten applåd vid vårt framträdande på de två danssalongerna i Stockholm, säger orkesterledaren Ulf Jonsson. Nu "gungade" faktiskt den 1000-hövdade publiken mot oss, på ett sätt som gav oss chans att verkligen spela ut för fullt med de så poulära Beatles-poplåtarna.
    - Det här var på sätt och vis en helt annan publik än den vi vant oss vid på vår "hemmamarknad", och vi kan inte, i varje fall inte nu, spela på samma sätt häruppe - det finns inte resonans för detta bland länets danspublik.
Från Kingside har pojkarna fått ett brev med tack för nyårsframträdandet. "Gruppen visade prov på verkligt gedigna kunskaper och är hjärtligt välkommen tillbaka då tillfälle bjuds", heter det bland annat i brevet från det kända nöjespalatset.
 
THE STEELMEN - Älvsbyn.
 
MALMBERGET BLEV FÖRSTA FRAMGÅNGEN
Under den gångna sommaren har pojkarna förhyrt gamla Hemvärnsgården i Älvsbyn som övningslokal. Där har de nästan non-stop lärt sig poptonerna och naturligvis även andra danslåtar i ett dagligt övningsprogram. Det gällde att lära sig så många bitar som det överhuvudtaget var möjligt för att fylla kravet på god musik. De som varit med tidigare i lte mer trevande orkester framträdande är orkesterledaren Ulf Jonsson och vokalisten Ulf Sundström med artistnamnet Bobby Fentone. Nya i gänget är däremot trumslagaren Jan Öqvist och sologitarristen Ove Sundström. Naturligt nog blev det till att börja med ett något trevande framträdande, men så "slog det plötsligt till".
 
Det var i samband med Malmbergets BD-festligheter, då den unga publiken efter dansens slut stormade upp på scenen i autografjakt på popmusikerna. De hade all möda att frda sina instrument och var närmast förlägna inför allt ståhejet med sin musik. Och att skriva autografer kändes i allra högsta grad ovant. Men det gick det också! Något liknande fick de uppleva någon månad senare vid ett framträdande i MOSKOSEL, då de även fastnade för ungdomliga autografjägare och höll på att sumpa dagens andra framträdande i Arvidsjaur.
 
ATT LÄRA OCH UTVECKLA SIG ÄR MÅLSÄTTNINGEN
De fyra "stålmännen" har ambitioner och de har varit i elden praktiskt taget varje helg sedan det första mera egentliga framträdandet i augusti 1963. Alltid har de varit någon spelning på gång, från Bastuträsk i söder upp till Malmfälten och Pajala i norr. Det har ofta inte enbart räckt med lördagsengagemang, utan det har också varit söndagsframträdande på olika danslokaler i länet. Men framgångarna - även om man gläder sig åt dem - tar man med knusende ro. Försts och främst vill man lära, både musiken och tekniken. Och det måste väl planera för sig för att fylla de krav som de själva anser ungdomarna har rätt att ställa på en ungdomsorkester, och kunna få medel som behövs för sin instrumentala utrustning. Det gäller att vara på alerten!
 
Född som Ove Sundström - men i The Steelmen är namnet "Bobby Fentone".
Förutom att Ove är bandets vokalist, spelar han även kompgitarr.
 
Den senaste tiden har de som representant för sin orkester haft Börje Öberg, Älvsbyn, som ordnat engagemang och deras helgturneringar. Det var också med tanke på att få se och lära av hur "spelandet" framföres på andra större orter som tanken på ett Stockholmsbesök väcktes, och även om man naturligtvis kände en viss nervositet inför ett framträdande på legendariska danssalongen Nalen och Kingside, så blev det en stor framgång.
 
"TALANGJAKT" OCH RADIO
Har man som The Steelmen haft framgångar så sumpar man givetvis inte chansen att eventuellt få göra ett framträdande i radio i dess twistbandstävling eller med något liknande program. Det skulle bli en liten extra krydda på den popmusikaliska bana. Annars är det "vardagsarbetet" som till syvende och sist är det väsentliga. De fyra i The Steelmen är också väl medvetna om att än är det långt ifrån fullärda och de har därmed också ambitionen att ytterligare förbättra och utveckla sig. Sedan måste de också följa utvecklingen, ta vara på de nya låtar som skapas och själva i sitt musikutövande försöka ge något skapande bidrag. De är nya och saknar inte möjligheter. Vad framtiden kan komma att ge dem i utbyte av sin musik är i högsta grad beroende på vad de själva kan tillgodogöra sig och ge till sin ungdomliga publik. Signaturen till denna artikel önskar dem all lycka och framgång med musiken och poplåtarna! / MAX.
 
Jan Öqvist, trumslagare i The Steelmen.
 
"STÅLMÄNNEN"
Medlemmarna i The Steelmen, poporkester i Älvsbyn, har samtliga väl utvecklade musikaliska anlag. Gemensamt har de att de började med sitt musicerande redan som barn. Och de har funnit stor glädje i musiken. Naturligt nog har musikintresset kanaliserats till poplåtar och schlagermelodier. Det här ihop med deras generation. En liten individuell presentation av de fyra ungdomarna är i det här sammanhanget på sin plats. Som sig bör börjar vi med orkesterledaren:
 
¤ ULF JONSSON, som 10-åring började Ulf - 18 år - spela dragspel. Eftersom han tillhör de musikaliska dröjde det inte länge förrän han prövat andra instrument. Han var inte mer än 14 år då han bildade sin första lilla orkester, som framträdde huvudsakligen i samband med IOGTS:s ungdomsträffar. Han var också med i Boogie Boys ungdomsorkester i Älvsbyn, där en av medlemmarna var en viss Staffan Sundin, som sedermera blev känd under sitt artistnamn "Larry Dean". Det var under tiden med Boogie Boys, han upptäckte att el-basgitarr var ett intressant instrument och mycket användbart i en orkester. Sedan han mer och mer utvecklat sitt musikaliska kunnande, trevade han sig fram till bildandet av en ny orkester, och det resulterade i gänget "The Steelmen". Där basar han i dubbel bemärkelse, både för gänget och på el-basen, och trivs bra med orkestermusiken och helgdagsjäktet.
 
¤ ULF SUNDSTRÖM, Ulf - 20 år - är bandets vokalist under artistnamnet Bobby Fentone. Det dominerande instrumentet för honom från tidiga barnaår har varit gitarren. Den "sprättade" han på tätt som oftast och det blev också sång. Sången hade han glädje av när han började lite smått i orkester sammanhang - först i ungdomsorkestern Boogie Boys, som framträtt på dansscenerna i länet, mest södra länsdelen. Kanske var det främst sången som förde honom till The Steelmen. En riktig poporkester måste givetvis ha en god vokalist.
 
¤ OVE SUNDSTRÖM, Ove - 15 år - är orkesterns yngste medlem och bror till Ulf. Han var inte gammal när han började spela dragspel, ett instrument som han är rätt väl förfaren med. Det var först när musikintresset började knytas till ett eventuellt orkesterengagemang som han på allvar började med gitarren. Det var förresten våren 1963, då pojkarna hyrde Hemvärnsgården för sina musikaliska övningar. När så plats öppnades i nya The Steelmen blev han orkester-sologitarrist.
 
¤ JAN ÖQVIST, trummisen Jan - 17 år - visade tidigt sina musikaliska anlag. Närmast var det munspel han som liten pojke lärde sig spela. Redan som femåring kunde han dock locka fram enkla melodier på ett leksaksdragspel. Han fick ett riktigt dragspel, då han fyllde sex år, och på det utvecklade han sina musikaliska anlag. En mandolin från skolåren var et annat instrument han prövade sig fram på. Men eftersom popmusik och schlager dominerade intresset, kom han med i det gäng som började öva in låtarna våren 1963. Efter ett första trevande framträdande vid en IOGT-ungdomsträff i Korsträsk, blev det engagemang i The Steelmen.
 
Jan Öqvist, trummisen som i tidiga barnaår började med munspel- och dragspel.
Som kuriosa, kan här berättas, att mina första trummor som jag 1972 köpte på
Ramus i Piteå, hade Jan Öqvist varit ägare till. Dock inte dessa trummor, som
han använde i The Steelmen. /Roger Lindqvist.
 
"STÅLMÄNNEN - EFTERTWISTAR"
Stålmännen - eller som de heter på normal musikersvenska: The Steelmen - från Älvsbyn blev ett av de fyra twistband, som på måndag låter höra av sig i P3. I går avgjordes nämligen norrbottensdelen av Sveriges radios stora twistbandtävling i Luleå och i dag spelar man upp i studion. Sammanlagt ställde tolv orkestrar från hela länet upp, medförande för sammanlagt ca 250.000 kr. instrument. Förutom The Steelmen fanns också två Luleåorkestrar, The Marshals och Los Comancheros samt Trixon showtett från Kiruna nåd inför juryns öron. Efter detta har de fyra att tävla i en semifinal i Umeå. Finalen för twistjippot blir i Stockholm den 27 april.
 
I radions twistbandtävling tävlade även Los Comancheros från Luleå.
 
 
 
 
------------------------------------------------------------------------
Artikeln om The Steelmen, samt de svartvita bilderna, är hämtade ur
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Torsdagen den 23 jan. 1964. Bilden på Los Comancheros
är ur mitt eget arkiv. Bilden på Jan Öqvist med sin virveltrumma, har jag lånat
av Pitebondska 911 på Facebook. Annonserna är också komna ur PT feb.april,
juni 1964. /Roger Lindqvist.     
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0