Dansbanan vid Furunäsets sjukhus

I en skogsglänta, på Furunäsets sjukhusområde, bredvid den s k  "Röda ladan", där avdelning 55 var inrymt under min tid vid sjukhuset, fanns en dansbana. Den användes väldigt sällan, men när det väl gjordes, så tittade både personal och patienter gladeligen ut, för att lyssna på musik och ta sig en svängom i det gröna. Detta hände en gång omkring 1980. Då stod Herbert Westerlunds trio, för dagen med basisten Tomas Grahn och trumslagaren Roger Lindqvist färdiga, för en stunds underhållning. Herbert trakterade dragspelet, och medan trion spelade gamla låtar från förr, sågs patienter och personal dansa med glada leenden på dansbanan. En dag när dansbanan var borta, och musiken tystnat, så fick jag uppgift om att den flyttats till Pitsund. Idag åkte jag förbi för att titta närmare på den, där den stod med sin gulmålade fasad. Det fattades dock en dragspelare, basist och trummis, annars hade allt varit komplett. Precis som förr.
 
Dansbanan, där jag en gång spelade upp till dans tillsammans  med dragspelaren
Herbert Westerlund och basisten Thomas Grahn en sommardag runt 1980.
 
Bredvid dansbanan - ett sommarcafé.
--------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0