Tjuvstart på Mors dag...

I dag gjordes en rejäl tjuvstart på morsornas egen dag. Den infaller som bekant i morgon, men snabb som jag är så gjorde jag bort den redan i dag. Det blir säkert ett besök hos mor även i morgon, men eftersom blommorna inköptes i dag, så passade jag på, innan blombladen ramlat ner. Vid den uppmätta temperaturen 20-21 grader plus, satte vi oss i den blå faran jag och min mamma. Färden gick till bekanta omgivningar, hem till hennes gamla hem där mor och far bodde åren 1957-1982. Det blev kaffe vid uteplatsen som Daniel bjöd på, och till råga på allt tog han fram sin akustiska katarr... förlåt gitarr, och spelade softa melodier i sommargrönskan. Efter besöket åkte vi till Tingsholmen där mamma har många timmar med tvätt bakom sig, detta innan tvättmaskinen införskaffades i början av 60-talet. Tingsholmen fungerade även som badplats för oss barn som bodde i Övremarken. Mammorna tog sina små telningar, sina cyklar och matsäckskorgar och åkte ner till Holmen. Där kunde man t. ex. se en liten ljushårig knatting med röda badbyxor bada för allt vad tygen var värt. Den ljushåriga knattingen var jag. För varje sommar ändrades min hårfärg, till att bli ljus, solen var skuld till detta.
 
Mamma i dag vid sitt gamla hus som skymtar i bakgrunden.
 
Vid uteplatsen hängde björkens gröna blad över oss, som ett tak.
 
Daniel spelade finstämda låtar på sin gitarr.
 
-------------------------------------------------------------------------------
Foto: Roger Lindqvist.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0