Julen 1980

Bilder från julaftonen 1980. Samlade kring julbordet var: min morfar, Sanfrid Lundgren, mina föräldrar, min syster Gerd med sambon Henning och deras son Mathias, samt Elisabeth och Roger. Jultomten som kom på besök, var "inhyrd" från grannskapet och var vår närmaste granne Nippe Hylander.
 
Fr. v. morfar Sanfrid, Elisabeth, John, Maj-Gerd, Gerd, Mathias
och Henning.
 
Min far ser en aningen betänksam ut, medan Gerd min syster
tycks tycka att det är varmt och fläktar sig med handen.
 
Morfar är redo att börja äta.
 
Min mor och far.
 
Klapparna under granen som väntar på att få öppnas.
 
Bettan!
 
Min far iklädd tomteluva.
 
Mathias längtar efter jultomten.
 
Å när man talar om trollen, så sitter tomtefar plötsligt i köket.
 
Mathias får den första julklappen.
 
Morfar tittar på. Han hade under sommaren 1980 fyllt 81 år.
 
Mathias öppnar sina paket med hjälp av pappa Henning.
 
Även Elisabeth hade varit så snäll under HELA 1980 så tomten
lämnade rätt så många paket. Bl a ett bamsestort rött paket
"med vita snören de kostar bara en å..." förlåt detta hör inte hit.
Jag blev bara så inspirerad. Det var Sven-Ingvars-nerven som
gjorde sig påmind.
 
Bettan med sitt röda paket.
 
Och medan vi andra var upptagna med klappöppning, hade Henning
lite smått konstiga saker för sig. Vad gör karl´n? Har det fastnat
knäck i tänderna, eller äter han en seg skinkbit?
 
Mathias hjälper Elisabeth med "ett litet rött paket med vita snören,
de kostar bara en å sjuttiof..." förlåt - Sven-Ingvars-nerven igen!
 
Ser man på: "Ja, de´e´min gitarr en trogen vän som jag har haft
sedan länge sen, dess spröda toner..." Sven-Ingvars-nerven är
besvärlig i denna afton. Ber om ursäkt! Tillbaka till handlingen:
Elisabeth fick en 12-strängad gitarr av en man vars namn börjar
på Ro och slutar på ger.
 
Bettan blev så glad att hon påbörjade turnén hemma i mina
föräldrars kök.
 
Mathias tog sig en paketöppningspaus, och kikade på TV:n istället.
Det där smala benen tillhör Mathias morbror Roger. Inte hans s a s
fysiska ben, utan kamerans med andra ord kamerabenen.
 
Ett av de många paket som jultomen förärade Mathias.
 
Sin vana trogen fastnade morfar över en bok. Han läste väldigt
mycket, mest av andlig art.
 
Bettan fortsatte att spela på sin nya 12-strängade gitarr, även efter
julhelgens slut. När vi spelade in vår EP våren 1981 användes den
också i studion.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0