Älvsbybesök

Fina Älvsbyn har i dag haft besök av hortlaxarna Rogge & Bettan. Med oss i baksätet fanns naturligtvis en termos med kaffe. Vi gjorde bl a ett besök på Ruth och Felix grav på kyrkogården. Tänk att det förflutit över 30 år sedan de båda gick bort. Jag gjorde alldeles ensam - Elisabeth vill gå till bilen - en runda till Elisabeths far- och morföräldrars viloplatser. Axel och Elma Lundgren var Elisabeths mormor och morfar, Linus och Svea Öhlund var hennes farmor och farfar. Linus Öhlund dog samma år som Elisabeth föddes, 1958. En smått kuriosa detalj i sammanhanget, är att Linus bror, Hilding Fabian Öhlund (1907-1968) och hans hustru Agnes Johanna Öhlund (1907-1994), bodde i vårat grannskap i Hortlax under min barndom. Linus och Svea samt även Hilding och Agnes hade sina rötter i Arvidsträsk.
 
Älvsbyn visade upp sitt bästa sorts ansikte när vi kom.
 
Elisabeths morotskakor passade utmärkt till kaffet.
 
Fikastunden "råkade" bli alldeles i anslutning till gamla hederliga Forum.
 
Det var mot denna ingång som vi brukade backa våran orkesterbuss. Det var
uppför dessa trappor som vi släpade våra instrument och högtalaranläggning.
 
Ett stenkast från Forum ligger Polar Hotel f.d Hotell Sparta, där jag också
trummat mig fram genom åren.
 
Kyrkogården, Älvsbyn.
 
Felix och Ruth - Elisabeths far och mor. För tidigt bortgångna, Felix 60 år, Ruth 49 år.
 
Färden fortsatte mot...
 
... den viloplats där Axel och Elma Lundgren ligger, samt deras dotter Britt.
Axel och Elma är Elisabeths morfar och mormor, Britt hennes moster.
 
Vilorummet för Linus och Svea Öhlund från Arvidsträsk. I graven till höger
vilar dottern Valborg och hennes man Johan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Louise Öhgren

Hej Roger! Så fina bilder du har från Älvsbyn. Jag undrar om jag får använda din bild av Polar Hotel till min bok, Parlöör - Pitemål för svenskar? Jag anger självklart dig som fotograf under bilden. Du får gärna svara på min mail.

MVH / Ann-Louise Öhgren, Älvsbyn

2015-04-11 @ 11:58:46
Postat av: Roger

Hej Ann-Louise! Du får gärna använda bilden.

Med vänlig hälsning/Roger.

2015-04-11 @ 18:03:33
Postat av: Max Johansson

Hej Roger!
Jag hittade detta blogginlägg i samband med min släktforskning när jag letade efter information kring Hilding & Johanna Öhlund, som är mina farfarsfarföräldrar. Jag undrar ifall du har tillgång till foton eller annan info om dem som du kan tänka dig dela med mig?

Mvh/Max Johansson

2021-07-27 @ 23:13:37
Postat av: Max Johansson

Hej Roger!
Jag hittade detta blogginlägg i samband med min släktforskning när jag letade efter information kring Hilding & Johanna Öhlund, som är mina farfarsfarföräldrar. Jag undrar ifall du har tillgång till foton eller annan info om dem som du kan tänka dig dela med mig?

Mvh/Max Johansson

2021-09-25 @ 23:37:32
URL: http://maxj.blogg.se
Postat av: Max Johansson

Hej Roger!
Jag hittade detta blogginlägg i samband med min släktforskning när jag letade efter information kring Hilding & Johanna Öhlund, som är mina farfarsfarföräldrar. Jag undrar ifall du har tillgång till foton eller annan info om dem som du kan tänka dig dela med mig?

Mvh/Max Johansson

2021-09-25 @ 23:46:17
URL: http://maxj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0