Kökskonst

Kökskonst kan i vanliga fall associeras till läckra tillagade maträtter. Men det kan också vara konst i köket. På ena sidan av kyl och frys, i vårt kök, hänger Norahs och Max´ konstverk. Norah ritar gärna små söta prinsessor, medan kusinen Max brukar ha en helt annan inriktning i sitt konstnärsskap. När barnbarnen kommer vill de så gärna ta fram ritblock och färgpennor. Malte är än så liten, att teckning och målning har han bestämt skjutit litegrann på framtiden. Men det kommer, var så säkra. Jag tecknade själv väldigt mycket som barn. Jag kunde sitta vid köksbordet därhemma, i flera timmar, medan jag drunkande i röda hus, berg, sjöar, träd, blommor, hockeyspelare och naturligtvis; GUBBAR! 1971 teckande jag av målvakten Leif "Honken" Holmqvist. Jag gjorde samma med Greta Garbo, Dag Hammarskjöld, Yngve Holmberg, Henrik Ibsen och några fler. Skämtteckningar brukade jag också försöka mig på. Jag har - eftersom jag har släktskap med hamstersläktet - sparat många av mina teckningar. I mina läxböcker - som också finns kvar - har jag ritat av några lärare jag hade i skolan. Jag tecknade även av Olof Palme och Tage Erlander.
 
Det blir spännande att följa barnbarnen, för att se om även deras läxböcker blir fullklottrade, precis som deras farfars böcker en gång var.
 
Konstverk signerade Norah och Max. Men även farmor och farfar brukar
rita när andan faller på. Farfar har gjort en liten teckning föreställande Norah.
Det var en gång i somras, när hon kom på besök, som jag ritade av Norah.
Det var dock länge sedan jag satt i flerfaldiga timmar med mina ritblock. Så
resultatet blev inte det allra bästa. Jag är och var rejält ringrostig.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0