Dagen då Buddy dog...

Dagen då Buddy Rich dog. Torsdagen den 2 april 1987.
 
Trumlegenden Bernhard "Buddy" Rich föddes den 30 september 1917 i Brooklyn. Han kom under sin livstid, som varade i 69 år, att bli hyllad och respekterad för sin fantastiska musikalitet. Han kom att kallas för världens bästa trumslagare. En gång i mitt liv fick jag nöjet att se honom live. Det var våren 1977 när han gjorde en Sverigeturné, och spelade med sitt unga storband på Sporthallen i Luleå. Buddy Rich hade spelat med de allra största inom jazzen. Han tillhörde själv jazzens största. I många år brottades Buddy med ett krånglande hjärta, men trots läkarnas förmaningar fortsatte han dock med sitt trumspel. Torsdagen den 2 april 1987 avled han på ett operationsbord, när man försökte avlägsna en hjärntumör. Hjärtat orkade inte med kraftansträngningen.
 
Roger.

Kommentarer
Postat av: wiper

Han har jag också träffat i verkligheten och fått autografen av. Han var makalöst bra och en väldigt pigg och rolig man

Tråkigt att han gick ur tiden i sån hemsk sjukdom och för tidigt. Vad kul att du sett honom live också

2014-06-25 @ 15:18:42
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Roger

Buddy har jag sett live en enda gång i mitt liv. Och tänk, jag glömmer det aldrig. Det var i Luleå våren 1977, han var icke än fyllda 60, men jag kommer ihåg att han hade problem med sin rygg. Han var ett "monster" bakom sina Slingerland-trummor. WOW!

2014-06-25 @ 16:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0