"Jag är förlorad, jag är förtappad"

I slutet av juni 1987 ville Piteå-Tidningen göra ett reportage om den kommande nedläggningen av Furunäsets sjukhus. Min chef Stig Åkerlund, gav mig order att ställa upp på en intervju. Beroende på att ingen av kollegorna tordes. Samma dag som artikeln publicerades, skulle jag åka med bussen till Gällivare med en patient samt en kvinnlig vårdare. I vanliga fall åkte vi till Bodens garnissionssjukhus, när en patient skulle på datortomografi. Men vid detta specifika tillfälle, så var den trasig. Det blev alltså att åka ca 30 mil enkel väg till Gällivare i stället. Det var varmt som sjutton den här morgonen när vi åkte. I baksätet satt en rätt så nervös och orolig patient. Han kom under den nära 60 mil långa färden att upprepa samma fras om och om igen: "Jag är evigt förlorad, jag är förtappad, jag är förlorad, jag är förtappad..."
 
På kvällen när jag kom hem, så ringde orden i mina öron: "Jag är evigt förlorad, jag är förtappad..."
 
Roger, med landstingets och transportcentralens LT 35:a
i bakgrunden. I denna bil kördes bl a mattransporterna
vid sjukhuset. Men även en stor del hjälpmedel, såsom
sängar, permobilar, rullstolar, m.m.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0