MARTIN LJUNG - Från smedhalva till Fingal Olsson

Martin Ljung (1917-2010).              
 
Martin Ljung föddes i Notviken i Luleå. En kul gube... förlåt gubbe... som fick mig att skratta så det stod härliga till. Tänk er, Martins alla samlade monologer, från Ester till 55:an Olga, Viking, Fingal Olsson och alla de andra go´bitarna, hörde jag hemma i vår svarta transistor på köksbänken i Hortlax.
 
Martin är för mig också kär genom att han påminner starkt om min egen farbror Sven. Har alltid tyckt att dessa båda gubar... gubbar, varit så lika. Sven hade ungefär samma ståtliga längd över havet som Martin. Sven föddes 1919, Martin 1917. Båda är norrlänningar. Martin från Notviken, Lule. Sven från Hortlax, Pite. Det skilde endast fem futtiga mil städerna emellan. Piteå var residensstad före Luleå. Martin brukade åka till Munksund utanför Piteå, för att bada i simhallen. Martins mor har sina rötter bl. a. från Vidsel. Sven hade släkt i samma by. Så mycket mer norrlänning än så här, kan det då rakt inte bli. Jomenvisst!
 
Roger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0