Femtio år!

SIGVARD ENGLUND.
 
50 år fyller den 25 februari järnvägsexpeditör Sigvard Englund, Piteå. Han är född i Älvsbyn, han far var kronojägare och fick transport till Fagerheden, där jubilaren trampade ur barnaskorna och genomgick sin första skola. Sedermera genomgick Englund Grans och Torsta lantmannaskolor och studerade per korrespondens. Efter värnplikten 1941 övergick Englund till SJ. Han tjänstgjorde vid många stationer, bland andra Boden, Lappträsk och Haparanda. Efter genomgången kontoristkurs vid SJ tjänsgjorde jubilaren vid Bölebyn i Piteå.
 
Vid sidan om sin SJ-tjänst är Englund sedan 1960 redogörare och ordförande för Järnvägsmännen bostadsrättsföreningens fastigheter. Han tillhör också EFS-kyrkans styrelse. Englund har en god hälsa och en osviktig vilja att göra sin plikt. Trots allt arbete hinner han ändå tänka på hemmet och sommarstugan ute vid Hemlunda, som är hans käraste tillhåll. Jubilaren har undanbett sig all uppvaktning och födelsedagen firar han på annan ort.
----------------------------------------------------------------------
PITEÅ-TIDNINGEN ¤ Måndagen den 24 februari 1969.
 
FAKTA---------------------------------------------------------------------
Sigvard Englunds far, Ludvig Englund föddes i Hemmingsmark med efternamnet Lindqvist. Ludvig blev så småningom indelte soldaten Ludvig Svärd. Men efter nåt år så avgick han pga av sviktande hälsa. Han bytte släktnamnet till Englund, eftersom han tyckte att namnet Svärd lät så krigiskt. Ludvig Englund var kusin till min farfar Amandus Lindqvist i Hortlax. Deras respektive fäder; Carl-Gustaf och Anton Gustafsson-Lindqvist var bröder. Sigvard Englund var således min pappas tremänning. Sigvard Englunds syster har jag intervjuat i telefon för några år sedan. Hon berättade då att brodern Sigvard spelade dragspel och att han även brukade måla tavlor. Det är många i vår släkt som varit konstnärligt lagda. Detta har jag fått bekräftat, under de åren när jag åkte runt och samlade uppgifter om min släkts historia. Det finns f ö musikanter både på min mors och fars sida.
 
Roger-----------------------------------------------------------------------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0