Bildskatt

För några år sedan fick jag tillfälle att vara med i en vindsröjning. En bekant ringde och bad mig komma. Tillsammans så gick vi igenom allehanda saker som legat dolt för omvärlden från 1914 och framåt. Jo, det låter onekligen som Harrison Fords Indiana Jones. Spännande var det i alla fall. Några av de saker som jag fann, var en mängd glasplåtar, daterade från omkring 1934. Det var motiv från det forna Östturkistan i Kina. Vissa av förpackningarna var obrutna, medan andra låg lösa i små kartonger. När jag började undersöka detta närmare, uppdagades det mest underbara motiv. Det var en berättelse om hur det såg ut i den här delen av världen, för ca 80 år sedan. Människor, växter, djur framträdde på dessa färgfoton. Och tanken slog mig: detta är något som en större allmänhet borde ta del utav.
 
Glasplåtar vissa omsorgsfullt nedpackade med snöret fortfarande
runt omkring. Medan andra ligger i mindre kartonger.   
 
Motiven på plåtarna utgör både djur och människor, samt som på
den här bilden, växter.        
 
Marknadsbild...      
 
Människor...        
 
"Köttbod".
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0