Ätt & Bygd

Ätt & Bygd heter en medlemstidning tillhörande medlemmarna i Pitebygdens Forskarförening. Hjärtat i själva verksamheten har sin plats ute på Framnäs i Öjebyn. Där har medlemmarna tillgång till ett förnämligt forskarrum, samt ett eget "tidningshus" där tidningslägg av bl a Piteå-Tidningen, Norrbottens Posten, Norrbottens Allehanda finns rikligt representerat. Med andra ord värt ett besök. Därinne brukar jag glömma tid och rum.
 
I det senaste numret av tidningen, har jag förmånen att medverka med två stycken artiklar. Dels en berättelse om min far, när han som 20-årig ung flottist, krigsplacerades på Pansarskeppet Drottning Victoria, och hans minnen av en jul långt borta från hembygden: "Min sämsta jul", som han själv uttryckte det i några kvarlämnade anteckningar.
 
Den andra historien handlar om en ingift musikant i vår släkt, Acke Norberg, som både spelade på sin trumpet och sitt piano men även då och då komponerade. "Prins Carl-valsen" handlar om ett skepp som byggdes i trakten omkring min hembygd 1869-70.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0